سازمان محیط زیست و وظیفه کاهش آلودگی هوا

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: مسئولیت کاهش آلودگی هوا فقط برعهده سازمان محیط زیست نیست و دستگاه های اجرایی نیز در این حوزه وظایفی برعهده دارند که متاسفانه به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند.

فردین حکیمی، ۲۸دی درنشستی مشترک با اصحاب رسانه که به مناسب روز ملی هوای پاک برگزار شد، اظهارکرد: پیگیری موضوع محیط زیست براساس اصل ۵۰ قانون اساسی وظیفه ای همگانی است و صرفا سازمان محیط زیست در این حوزه نباید پاسخگو باشد.
وی افزود: در کلیه قوانین تصویب شده بیشتر بر جنبه نظارتی سازمان محیط زیست تاکید شده است و این مهم بر ضرورت همکاری همه ارگان ها و دستگاه های اجرایی تاکید دارد.
این مسئول بیان کرد: در حال حاضر سازمان محیط زیست علاوه بر وظایف اصلی بر اجرای چهار سیاست کلی از جمله ساماندهی وضعیت پسماندها در کلانشهرها، کاهش آلودگی هوا، شناسایی کانون های اصلی ریزگرد و تثبیت آن ها و تخصیص و تامین حق آبه تالاب ها و رودخانه های کشور متمرکز شده است.
حکیمی گفت: بحث آلودگی هوا که به صورت مستقیم با سلامت انسان ها ارتباط دارد اولویت اصلی سازمان است و از سال ۸۹ که البرز شکل گرفته اولین طرح جامع کاهش آلودگی هوا در این استان مصوب شده است که متاسفانه با وجود مصوبه هیات وزیران و تعیین تکلیف و وظایف دستگاه های اجرایی تا سال ۹۵ توفیق چندانی در اجرای این مصوبات حاصل نشد.برای توفیق در اجرای مصوبات، امسال قانون تکمیلی تحت عنوان «قانون هوای پاک» تصویب شد که براساس آن ۱۵ دستگاه اجرایی عملا در این حوزه دارای تکلیف هستند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.
وی، ضمانت اجرایی دقیق تر نسبت به قانون های گذشته، توجه به منابع منابع آلاینده هوا، استفاده از پساب در توسعه فضای سبز، تولید انرژی و کود، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تولید سوخت و همچین تشکیل شعب ویژه تخصصی رسیدگی به جرائم محیط زیستی در مراجع قضائی را از مزیت های قانون هوای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *