صد درصد نیروگاههای کشور از سال آینده فقط با گاز کار می کند

81394134-6089181دکتر سعید متصدی روز پنجشنبه در کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوا در استانداری خراسان رضوی افزود: این امر بر اساس توافق با وزارت نفت و راه اندازی برخی فازهای پارس جنوبی انجام می شود.

وی با ابراز تاسف از این که نیروگاه مشهد همچنان مازوت می سوزاند گفت:سازمان حفاظت محیط زیست از سال گذشته تلاش زیادی کرد که نیروگاههای کشور مازوت نسوزانند و فقط با گاز کار کنند.

متصدی افزود: گاز مصرفی کشور در دسترس نیروگاهها نیست و عمده آن به میزان ۳۵۰ میلیون متر مکعب روزانه در بخش خانگی مصرف می شود.

وی گفت: اگر بخش خانگی کشور تنها ۲۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کند همه نیروگاههای کشور می توانند با گاز کار کنند و از مصرف مازوت و آلودگی هوای ناشی از آن رها می شویم.

او افزود: متاسفانه کمترین راندمان مصرف گاز نیز در بخش خانگی است به طور مثال راندمان مصرف شومینه که هم اکنون در تمامی خانه ها وجود دارد تنها پنج درصد است و تقریبا هیچ گرمایی ندارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آلودگی هوا جمعی تولید و همچنین جمعی کاهش می یابد و دولت از شهریور پارسال بیشترین فعالیتها را در زمینه کاهش آلودگی هوای محیط زیست انسانی انجام داده است.

متصدی افزود:از سال ۱۳۷۴ تا سال ۱۳۹۲ هیچ گونه اصلاح قانونی در زمینه موارد مربوط به آلودگی هوا انجام نشده است اما دهم شهریور ۱۳۹۲ لایحه هوای پاک برای نخستین بار به مجلس ارائه شد و اصلاح قانون مراحل کلی خود را طی کرده و امید است در آینده ای نزدیک قانون هوای پاک به تصویب مجلس برسد.

وی اظهار کرد:در همین راستا از اوایل مهر گذشته کارگروههای استانی کاهش آلودگی هوا در هشت کلانشهر فعال شده است.

او با بیان این که سازمان محیط زیست، تخصص گرایی و دانش محوری را پیگیری می کند افزود: باید از شیوه های تخصصی و علمی به سمت کاهش آلودگی هوا رفت و در تمامی کتابهای علمی بر عدم تولید آلودگی تاکید شده است چون اگر آلودگی تولید شد کنترلش بسیار مشکل است.

وی گفت:منابع تولید آلودگی بجای کنترل باید حذف شود و وقتی با این استراتژی پیش رویم هزینه ها بین یک دهم تا یک بیستم کاهش خواهد یافت.

متصدی افزود: مساله مهم دیگری که دولت به آن توجه کرده بحث استاندارد سازی سوخت و حذف آلاینده های خاص است.

وی گفت: با توجه به بررسیهای سازمان حفاظت محیط زیست، سوخت کشور به ویژه در کلانشهرها از وضعیت نامطلوبی برخوردار بوده و گازوئیل با گوگرد هفت هزار پی پی ام و بنزین با بنزن بیش از دو درصد توزیع می شده است.

متصدی افزود: در دولت یازدهم فعالیت خوبی با وزارت نفت انجام شد و هم اکنون در تهران و اراک بنزین یورو چهار توزیع می شود و از دی ماه پارسال بنزین یورو چهار در اراک و اواخر بهمن ماه نیز در تهران توزیع شد.

وی گفت: قرار بود بنزین یورو چهار از ابتدای آذر ماه در مشهد توزیع شود اما کار به گونه ای سریع پیش رفت که تا چند روز آینده توزیع این بنزین در مشهد به حد ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

متصدی افزود: گازوئیل یورو چهار نیز از ابتدای امسال در بسیاری از جایگاهها توزیع می شود که دارای گوگرد زیر ۵۰ پی پی ام است که در مقایسه با گوگرد هفت هزار پی پی ام کنونی خیلی خوب است البته حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی مشهد می توانسته از گازوئیل زیر ۵۰۰ پی پی ام استفاده کند که ان شا الله اتفاق افتاده باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با رویکرد پیشگیری از آلودگی به دنبال سوخت پاک هستیم و حذف بنزن و آروماتیکها در همین راستاست.

متصدی افزود: سال ۱۳۹۱ تهران روز پاک نداشته و در سال ۱۳۹۲ هوای تهران تنها دو روز پاک و در هشت ماهه اول امسال، تهران، ۹ روز هوای پاک را تجربه کرده و تعداد روزهای سالم نیز ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است و با توجه به توزیع سوخت یورو چهار در مشهد این اتفاق قطعا در این شهر نیز خواهد افتاد.

وی گفت: نکته مهم بعدی این است که مشارکت مردمی در این خصوص نقش عمده ای دارد لذا باید مسوولیت را به جوامع محلی و شوراها انتقال داد و این امر کمک بسیار عظیمی به کاهش آلودگی هوا می کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفتد: در سال ۸۱ مراکز مکانیزه معاینه فنی خودرو با کمک شهرداری در تهران راه اندازی شد ولی هنوز هم بیش از ۲۵ درصد ظرفیت این مراکز فعال نیست که یکی از مهمترین علل آن عدم آگاهی مردم از موضوع آلودگی هواست.

وی افزود: در همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست تفاهمنامه ای با شورای عالی استانها امضا کرد که در آن بحث فعال شدن مراکز پایش و حمایت از محیط زیست ذکر شده است.

او افزود:حذف بنزین پتروشیمی و حذف فراورده های پتروشیمی از سوخت از سال ۱۳۸۸ در کمیته محیط زیست شورای شهر تهران زیر نظر خانم دکتر ابتکار به عنوان عضو شورای شهر تهران شروع شد.

متصدی گفت:به منظور ترغیب ورود خودروهای برقی و هیبریدی به کشور که آلایندگی کمتری دارند امسال ورود این نوع از خودروها از پرداخت سود بازرگانی معاف شده و وزارت دفاع نیز می تواند باطریهای میکرونی را تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *