علت آلودگی آب های زیرزمینی و راه های مقابله با آن

آب یکی از اصلی ترین عنصرهایی است که ادامه حیات بشر به آن بستگی دارد. شاید بدون خیلی از چیزها بتوان زندگی کرد اما زندگی بدون آب امکان ندارد. متاسفانه منابع آب موجود در روی زمین و زیر زمین بسیار محدود هستند و همین مقدار محدود هم در معرض اتمام و آلودگی است.

آب های زیرزمینی یکی از اصلی ترین منابع آب شیرین در جهان و از جمله کشور ما هستند. این منابع بسیار در معرض آلودگی و نابودی قرار دارند و این یعنی بشر باید نهایت دقت را در نگه داری از انها داشته باشد تا بتواند بقای خود و نسل های آینده را تضمین نماید.

امروز تصمیم داریم تا به بررسی مسئله آلودگی آب های زیر زمین بپردازیم و راههای آلودگی آن و همچنین حفظ آن را تشریح نماییم. فراموش نکنیم که همه ما به عنوان یک عضو بر روی کره زمین، مسئول مراقبت از منابع طبیعی، از جمله آب هستیم و باید تلاش نماییم تا در هر جایگاهی که هستیم در حفظ آن بسیار کوشا باشیم. اگر کشاورز هستیم از سموم و کدهای مضر استفاده نکنیم. اگر یک کارخانه دار هستیم ضایعات را در آب های جاری و آبهای زیرزمین وارد ننماییم و حتی اگر یک فرد عادی هستیم صرفه جویی های لازم را در مصرف آب داشته باشیم.

اگر تمامی ما در رابطه با آب و محیط زیستمان مسئولیت پذیر باشیم شاهد دنیایی زیبا و سالم و پاک خواهیم بود. به امید آن روز.

تشریح کلی مسئله آلودگی آب های زیر زمینی

آب‌های زیرزمینی به آب‌هایی گفته می‌شود که در لایه‌های آبدار و اشباع زیرزمین تجمع پیدا کرده‌ است. یکی از منابع مهم تأمین آب در همه کشورهای دنیا محسوب می­گردند و استفاده از آن­ها در آبیاری کشاورزی و مصارف شهری و صنعتی رو به افزایش است. استفاده بیش از حد از آب­ های زیرزمینی و ورود آلاینده­ها به این منابع از طریق زباله­های جامد شهری و صنعتی، هیدروکربن­های نفتی، آلودگی ناشی از فلزات سنگین مانند آرسنیک، زباله­های رادیواکتیو و نیترات مشکلات فراوانی را برای این منابع به وجود آورده است .لذا روش­های متعددی برای احیاء آلودگی آب­های زیرزمینی وجود دارد که می­توان به روش­هایی از جمله مقابله با نفوذ شیرابه به آب­های زیرزمینی، استفاده از نانو ذرات آهن برای تصفیه آب­های زیرزمینی، پاکسازی بیولوژیک آب­های زیرزمینی آلوده به هیدروکربن­های نفتی، روش­های شبیه­سازی از جمله شبیه­سازی روش­های پمپاژ- تصفیه و هوادهی در احیای محلی آب­های زیرزمینی آلوده اشاره کرد. در بررسی نتیجه گیری از این روش­ها فناوری نانو علاوه بر میزان کارایی خوبی که می­تواند داشته باشد، هزینه تامین آب آشامیدنی از منابع آب زیرزمینی را نیز به حداقل می­رساند. و بهترین مکان برای دفن مواد زاید برای جلوگیری از نفوذ شیرابه به آب­های زیرزمینی مکان­هایی هستند که در مناطق خشک و نیمه­خشک قرار دارند.

چه آلودگی هایی در آب های زیر زمینی یافت می شود؟

موارد زیر از آلاینده های معمول هستند که می توانند در آب های زیر زمینی یافت شوند:

•    میکرو ارگانیسم ها مانند باکتری ها، ویروس ها و ذرات
•    فلزات سنگیم شامل آرسنیک، مس، آهن و منگنز
•    آفت کش ها، علف کش ها و حشره کش ها
•    روغن و گازوئیل
•    محصولات خانگی مانند رقیق کننده رنگ و مواد شیمیایی استخر
•    نیترات و نیتریت
•    ترکیبات آلی فرار
•    کلرید
•    فلوراید
•    سیانید
•    سولفات
•    رادیونوکلئیدها

برای حذف نیترات از آب می توان از رزین پرولایت مدل A520E استفاده کرد.

آلودگی آب های زیر زمینی هم از منابع طبیعی و هم از فعالیت های انسانی ناشی می شود، اما عامل دوم معمولا عامل اصلی آن است. شش منبع رایج آلودگی آب های زیر زمینی شامل موارد زیر می باشد:

۱- منابع طبیعی: سیستم های سپتیک از عوامل آلودگی آب های زیر زمینی در ایالات متحده می باشد. سیستم های سپتیک که به طور نامناسب طراحی و نگهداری شوند، می توانند آب های زیر زمینی را با باکتری، ویروس، نیترات و دیگر آلاینده های ناخوشایند دیگر آلوده کنند.
۲- دفع نامناسب فاضلاب خطرناک: اگر ضایعات خطرناک از جمله رقیق کننده رنگ، مواد شیمیایی استخر و بنزین در محل دفن زباله استاندارد دفع شود، مواد شیمیایی می توانند وارد خاک شده و در نهایت به آب های زیر زمینی نفوذ کنند. بنابر این باید بدانیم محل دفن زباله های خطرناک در منطقه مان کجاست.
۳- مخازن ذخیره زیر زمینی: این مخازن اغلب برای ذخیره بنزین، روغن حرارتی و دیگر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال بخش های بزرگراه شهری از آنها برای ذخیره بنزین و گازوئیل استفاده می کند. مخازن با کهنه و فرسوده شدن دچار خوردگی شده و با نشت مواد خطرناک آنها به خاک و آب های زیر زمینی، آنها را آلوده می کنند.
۴- معادن: معدن زباله هایی تولید می کند، که اغلب شامل فلزات، مواد معدنی و سولفیدها می باشد. در زمان بارش باران، زباله ها به آب های زیر زمینی نفوذ می کنند.
۵- استفاده از سم و کود: استفاده از سموم دفع آفات و کودها بسیار گستده است. این مواد نه تنها در کشاورزی بلکه در بسیاری دیگر از حرفه ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد شیمیایی در چمنزارها و محصولات زراعی تجمع پیدا کرده و با نفوذ در خاک در نهایت به آب های زیر زمینی وارد می شوند.

راه های کلی جهت جلوگیری از آلودگی آب 

اگر می خواهید به تمیز نگه داشتن آب کمک کنید ، کارهای بسیاری وجود دارد که می توانید برای کمک به آنها انجام دهید.شما می توانید با رعایت برخی از دستورالعمل های ساده در زندگی روزمره ، از آلودگی آب رودخانه ها و دریاچه های اطراف و همچنین آب های زیرزمینی و آشامیدنی جلوگیری کنید.

  • زباله ها را به رودخانه ها ، دریاچه ها یا اقیانوس ها نیندازید.به تمیز کردن هر زباله ای که در سواحل یا رودخانه ها و دریاچه ها می بینید ، کمک کنید.
  • از پلاستیک کمتری استفاده کنید ، چون بخش اعظم پلاستیکی که مصرف میکنیم به منابع آب میرسند.اگر بتوانید تا حد امکان از مواد پلاستیکی استفاده نکنید ، به محیط زیست کمک کرده اید.
  • از ریختن روغن پخت و پز ، چربی یا گریس در سینک آشپزخانه خودداری کنید.در عوض ، یک ظرف نگه دارید و تمام چربی ها یا روغن ها را در آن جمع آوری کرده و سپس آنها را همراه با زباله های جامد دور بریزید.
  • از توالت به عنوان سطل زباله استفاده نکنید.برخی از افراد ، زباله های کاغذی ، مواد مصنوعی و غیره را داخل توالت میریزند.عناصر مخرب این مواد در نهایت ممکن است در اقیانوس ها ، دریاچه ها یا رودخانه ها به پایان برسد.دوری از این عادت می تواند به میزان قابل توجهی از آلودگی آب جلوگیری کند.

  • استفاده از علف کش ها ، سموم دفع آفات و کودها را کاهش دهید. استفاده بیش از حد از علف کش ها ، سموم دفع آفات و کودها منجر به آلودگی آب می شود ، زیرا مواد شیمیایی موجود در محصولات اغلب از طریق رواناب سطحی یا نفوذ به داخل خاک ، وارد سیستم های آب می شوند.
  • تصفیه و مدیریت صحیح فاضلاب.تصفیه مناسب فاضلاب ، برای محدود کردن مقدار مواد سمی که به طور معمول در سیستم های آبی مانند دریاچه ها ، رودخانه ها و اقیانوس ها قرار می گیرند لازم است.
  • زمان خرید محصولات خانگی مانند تمیز کننده ها ، لوازم پزشکی ، رنگها ، مواد دفع حشرات و غیره ، همیشه به دنبال آنهایی باشید که آسیب کمتری به محیط زیست وارد میکنند.
  • اگر برای یک مورد خاص دو گزینه وجود دارد ، گزینه ای را انتخاب کنید که به راحتی قابل بازیافت باشد.به عنوان مثال بطری های شیشه ای برای محیط زیست بهتر از پلاستیک هستند.
  • در حالی که استفاده از مواد شوینده و سفید کننده در ماشین های ظرفشویی و ماشین لباسشویی اشکالی ندارد ، بهتر است مصرف خود را تا حد ممکن محدود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *