مترو با تزریق قطره‌چکانی اعتبار به جایی نمی‌رسد

7069037

کم شدن اعتبار ساخت مترو در سال آینده نسبت به امسال اکثر اعضای شورای شهر تهران را شگفت زده کرده است. اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرده اند اجازه کاهش بودجه ساخت مترو را نخواهند داد و این بودجه باید افزایش پیدا کند. محمد محقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم …
آلودگی هوای تهران که در برخی ماه‌های سال از مرزهای هشدار می‌گذرد تنها یک راه‌حل اساسی دارد و آن توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو است. شهرداری تهران هم متعهد شده سالانه حداقل ۳۰ کیلومتر مترو را برای بهره‌برداری آماده کند اما امسال فقط برای ساخت ۱۶ کیلومتر مترو اعتبار در نظر گرفته شده است.

شهرداری و برخی دیگر از اعضای شورای شهر تهران چشم به تحقق فاینانس‌های خارجی دوخته‌اند تا اعتبار لازم برای ساخت مترو فراهم شود اما این وام‌ها هم بنا به گفته‌های معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تا امروز پرداخت نشده‌اند.

محمد حقانی ، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در گفتگو با CHN بر این موضوع تاکید می‌کند که راه‌حل رفع آلودگی هوا در شهرهای بزرگ گسترش حمل و نقل عمومی است. به گفته او شرایط آلودگی هوا در تهران ایجاب می‌کند که «بیش از نیمی از اعتبارهای شهرداری در بخش مترو و حمل و نقل عمومی» هزینه شود.

به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران «در حال حاضر هم شهرداری از برنامه‌ریزی‌های قبلی‌اش در بخش مترو هم عقب است» و تکمیل خطوط مترو با این نوع اختصاص بودجه سال‌ها به طول خواهد کشید. او حتی معتقد است اگر خطوط جدید هم به بهره‌برداری برسد باز تهران از برنامه‌ها عقب است.

به گفته حقانی در برنامه‌ریزی‌های اولیه برای تهران ۵۷۰ کیلومتر خط مترو پیش‌بینی شده بود اما کمیته حمل و نقل شورا پیش‌بینی‌اش ۷۵۰ کیلومتر است. او در ادامه اینطور نتیجه‌گیری می‌کند «اینطور قطره‌چکانی پول و اعتبار تزریق کردن به مترو کار درستی نیست» و اهداف برنامه‌های ۵ ساله و چشم‌انداز تهران را محقق نمی‌کند.

این عضو شورای شهر البته نگاهی هم به دولت دارد و یادآور می‌شود که دولت هم باید در بخش ساخت مترو به شهرداری کمک کند. به اعتقاد او ساخت مترو موضوعی فراشهری است و دولت با وجود همه مشکلات اعتباری که دارد باید از یارانه‌های بنزین و بهداشت و درمان و آلودگی هوا به ساخت مترو تزریق کند چرا که توسعه مترو به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در نهایت تاکید می‌کند شورا اجازه کاهش بودجه مترو را نخواهد داد و در کمیسیون‌های مربوطه و در نهایت کمیسیون تلفیق بر افزایش بودجه ساخت مترو اصرار خواهد شد.

منبع:خبرگزاری میراث فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *