نفس اصفهان دوباره جان گرفت

وضعیت کیفی هوای شهر اصفهان که در روز پنجشنبه هفته گذشته با میانگین شاخص کیفی ۱۵۶، در محدوده قرمز قرار گرفته بود، با فعالیت سامانه بارشی، روز جمعه را با شاخص ۹۵ و هوای سالم سپری کرد و امروز نیز با شاخص ۴۵، به محدوده هوای پاک رسید.

در بین ایستگاه‌های پایش کیفی هوای شهر اصفهان، میدان احمدآباد و بزرگراه خرازی روز جمعه نارنجی بودند و امروز هوای پاک را تجربه کردند ولی بقیه ایستگاه‌ها روز جمعه نیز هوای سالم را ثبت کرده بودند و برای امروز به غیر از چهارباغ خواجو و خیابان پروین که زرد رنگ هستند، بقیه ایستگاه‌ها در وضعیت سبز قرار دارند و هوای پاک را تنفس می‌کنند.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۱۲ ظهر امروز ایستگاه چهارباغ خواجو با شاخص ۵۴ آلوده‌ترین ایستگاه شهر اصفهان است و پس از آن به ترتیب خیابان پروین با شاخص ۵۲، خیابان استانداری و بزرگراه خرازی با شاخص ۴۷، خیابان رودکی ۴۱، میدان احمدآباد ۳۷ و خیابان دانشگاه با شاخص ۳۴ قرار دارند.

در این میان وضعیت شهرستان‌ها نیز مانند کلان‌شهر اصفهان است، به طوریکه مبارکه برای دومین روز متوالی هوای پاک را تجربه می‌کند و هوای نجف‌آباد امروز به محدوده پاک وارد شده است، ولی کاشان پس از ۴ روز هوای سالم، امروز نارنجی شد، شاهین‌شهر و سجزی هم برای دومین روز متوالی هوای سالم دارند.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۱۲ ظهر امروز کاشان با شاخص ۱۱۱ آلوده‌ترین شهرستان استان است و پس از آن شاهین‌شهر با شاخص ۸۰، سجزی با شاخص ۶۹، مبارکه با شاخص ۴۷ و نجف‌آباد با شاخص ۴۶ گزارش شده است.

شاخص کیفی هوا (AQI) یا شاخص آلودگی هوا (PSI) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را در سطوح مختلف نشان می‌دهد.

به گزارش فارس، بر اساس شاخص آلودگی هوا، این شاخص از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم، ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *