هشدار آلودگی هوای درکلانشهرهای چین به صدا درآمد

«برآورد جهانی نرخ مرگ و میر» نشان می دهد که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۹۰ درصد جمعیت جهان در معرض غلظت آلاینده های بالاتر از حد مجاز سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته اند.روز جمعه ۳۰ نوامبر (۹ آذر)، هشدار آلودگی در ۵ شهر چین به رنگ قرمز درآمد که شدیدترین هشدار آلودگی هوا است، این هشدار برای ۷۳ شهر به رنگ نارنجی و برای یک شهر به رنگ زرد درآمد. شهرها و استان هایی که تحت تاثیر آلودگی هستند داخل یا اطراف مناطق پکن، تیانجین وهبی واقع شده اند که کارخانه ها و مراکز تولیدی زیادی در این شهرها ساخته شده است.
به نوشته این نشریه، همزمان با آغاز فصول سرد سال، اولین هشدار آلودگی برای پایتخت چین که از آلوده ترین شهرهاست به صدا می آید. مردم قسمت شمالی چین در زمستان و همزمان با استفاده از وسایل گرمایشی همواره شاهد دود غلیظ ناشی از آلاینده ها در آسمان هستند. روز شنبه ۸ دسامبر (۱۷ آذر) غلظت آلاینده های هوای پکن ۱۹۳ میکروگرم در هر متر مکعب بود که این میزان ۵ و نیم برابر بالاتر از حد مجاز سازمان بهداشت جهانی یعنی ۳۵ میکروگرم در هر متر مکعب است.
به نوشته کریا تایمز، چین اقداماتی را برای گسترش و ترویج مبارزه با آلودگی هوا انجام داده است. ازجمله راه ‌حل‌ های عجیب که تا کنون کشور چین برای مهار آلودگی هوا انجام داده است، پرتاب یون ‌های نقره به ابر‌ها برای تولید کریستال‌های یخ و ایجاد بارندگی به شکل برف یا باران است. دولت چین درنظر دارد موشک ‌هایی را برای انجام این کار به آسمان پرتاب کند. راه‌حل دیگر کشور چین استفاده و ساخت آسمان‌ خراش‌های بسیار بلند و پاشیدن آب از ارتفاع به آسمان است. آخرین راه‌حل خلاقانه در کشور چین یک جاروبرقی مکنده هواست که می‌تواند با استفاده از نیروی الکترواستاتیک ذرات گردوغبار و آلودگی موجود در سطح آسمان را بمکد و هوا را پاک کند. روزنامه نیویورک ‌تایمز چندی پیش در گزارشی به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: چین برای کاهش آلودگی هوا در ۵ استان این کشور با اختصاص پاداشی به ارزش ۵ میلیارد یوآن (معادل ۸۱۶ میلیون دلار) در تلاش است تا آلودگی هوا را مهار کند. درصورتی ‌که میزان ذرات آلاینده در این استان‌ها کاهش یابد مشمول دریافت این پاداش خواهد شد.
«برآورد جهانی نرخ مرگ و میر» نشان می دهد که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۹۰ درصد جمعیت جهان در معرض غلظت آلاینده های بالاتر از حد مجاز سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته اند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تازه‌ ترین گزارش خود می‌گوید ۷ میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله بر اثر هوای آلوده جان خود را از دست می‌دهند. خودروها و منابع محرک پس از سوزاندن زغال ‌سنگ در فعالیت‌های صنعتی، دومین عامل انتشار این آلاینده در سطح جهانی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *