هوای قم در معرض آسیب گرد و غبار قرار دارد

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در این کارگروه گفت: ارائه راهکار علمی و اجرایی برای مقابله با آلودگی ها در هوای قم باید مبتنی بر مطالعات و ابزارهای دقیق باشد که در این رابطه شهر قم دارای ۲ ایستگاه سنجش آلودگی هواست که یکی از آنها فعال می باشد و می توان از اطلاعات آن استفاده کرد.
سید محمد مهدی میرزایی قمی افزود: لازم است استانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست قم با مراکز دانشگاهی فعال در زمینه پایش آلودگی هوا از جمله دانشگاه تهران قرارداد همکاری و مطالعاتی منعقد کنند تا در این زمینه کارهای کارشناسی دقیق انجام شود.
وی بیان کرد: آمار بالای آمد و شد موتورسیکلت ها در قم که اکثر آن ها آلودگی زیادی ایجاد می کنند، انجام نشدن معاینه فنی برای درصد بالایی از خودروها، یکپارچه نبودن سیستم حمل و نقل عمومی و همچنین فعالیت نیروگاه حرارتی از جمله کانون های آلودگی شیمیایی هوای شهر قم می باشد که می توان با انجام اقدام های اصلاحی از انتشار آلودگی آن ها در هوا جلوگیری کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم نیز در این کارگروه گفت: هوای این استان در معرض گرد و خاک با منشاء طبیعی و آلاینده های شیمیایی قرار دارد.
سید رضا موسوی افزود: وجود برخی صنایع آلاینده که استانداردهای لازم را رعایت نمی کنند، آمد و شد خودروها و به خصوص ۳۵۰ هزار موتورسیکلت و سوخت مورد استفاده در نیروگاه حرارتی از جمله عوامل آلودگی شیمیایی هوای قم است.
وی بیان کرد: به منظور اجرای قانون هوای پاک در استان، توزیع سوخت یورو ۴ در جایگاه های سوخت رسانی قم دنبال و بحث معاینه فنی خودروها جدی گرفته شد.
وی در خصوص وجود کانون های انتشار گرد و خاک در هوای قم نیز گفت: دریاچه نمک وضعیت مناسبی ندارد و منطقه ایران مرکزی در معرض تهدید ناشی از بلند شدن گرد و خاک در اثر خشک شدن بستر آن است.
موسوی گفت: ۱۵۰ میلیون متر مکعب حقابه برای دریاچه نمک درنظر گرفته شده است که برای احیای این سرمایه طبیعی باید هرچه سریعتر اجرایی شود.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است. این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
همچنین نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم در این کارگروه گفت: نیاز است تا ایستگاه های سنجش آلایندگی هوا در شهر قم بیش از پیش فعال شود تا شناخت درستی از منشاء آلودگی ها در اختیار کارشناسان قرار گیرد.
حسن بختیاری افزود: اکنون اتوبوس های شهری در قم به دلیل فرسودگی به کانون های انتشار آلودگی تبدیل شده که باید با اجرای تعهد دولت در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، این مشکل حل شود.
وی با اشاره به اهمیت حفظ سلامت شهروندان، بیان کرد: در مجموعه مدیریت شهری قم، گزارش های محیط زیستی را به منظور ارتقای سطح پاکی هوای شهر و جلوگیری از انتشار آلاینده ها، پیگیری می کنیم.
عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بهرام سرمست استاندار، شماری از مسئولان استانی و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *