آلودگی هوای تهران تا کی ادامه دارد؟

آلودگی هوای تهران یکی از معضلاتی است که از مدت زمان های بسیار قبل گریبان پایتخت ایران را گرفته است و لحظه ای آن را رها نمی کند.

با وجود تدابیر مسئولین در راستای کنترل الودگی هوا با کمک طرح ترافیک، طرح زوج و فرد و … هنوز هم این مشکل حل نشده است. این امر نشان دهنده این است که تمامی این راه حل ها تنها برای فرار از آلودگی چند روزه است و هیچ یک روش اصولی نیستند که بتوانند در طولانی مدت میزان این آلودگی را کاهش داده و حتی کنترل نمایند.

بنابراین وقت آن رسیده است تا مسئولین و دست اندرکاران، به فکر راه حل های درست و اصولی باشند. این هوای آلوده امروز، برای فردا و پس فردا و نسل بعد آلوده تر خواهد شد و این یعنی مریضی، بیماری و نهایتاً هم جامعه ای مریض …

در چند روز اخیر، هوا به شدت سرد شده است و همین امر سبب شده تا هوای تهران هم بیش از پیش آلوده شود. به گونه ای که شهروندان تهرانی نگران این اوضاع بوده و دائما با این سوال مواجه هستند که این آلودگی هوا تا کی ادامه دارد؟

آلودگی هوای تهران تا آخر هفته

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی این استان همراه با عدم وزش باد قابل ملاحظه،افزایش آلودگی هوا در مناطق پرتردد شهری و صنعتی پیش‌بینی می‌شود.

بررسی نقشه‌های هواشناسی، تصاویر ماهواره‌ای و خروجی مدل‌های پیش‌یابی عددی بیانگر سکون نسبی جو، وارونگی دمایی نزدیک سطح زمین، عدم وزش باد قابل ملاحظه تا پایان هفته است. بدین ترتیب در صورت عدم مهار کانون‌های تولید و انتشار آلاینده‌های ثابت و متحرک افزایش آلودگی و کاهش کیفیت هوا به‌ویژه در ساعات پرتردد در مناطق شهری، پرجمعیت و صنعتی استان مورد انتظار است.

در ارتفاعات و نواحی کوهستانی نیز با توجه به رطوبت کافی و ماندگاری هوای سرد تا پایان هفته شاهد پدیده مه و یخبندان، کاهش دید و یخ‌زدگی شبانه خواهیم بود و با گذر یک موج از شرق کشور برای ارتفاعات شرق استان در روزهای جمعه(۳۰ دی) و شنبه (اول بهمن) بارش پراکنده برف دور از انتظارنیست.

تا ۲۸ دی افزایش نسبی دما و از پنجشنبه ۲۹ دی  تا شنبه کاهش تدریجی دما به‌ویژه دمای روزانه پیش‌بینی می‌شود.

آسمان تهران ۲۸ دی صاف تاکمی ابری و غبارآلود با حداقل دمای ۱ و حداکثر دمای ۹ درجه سانتیگراد و طی ‌پنجشنبه ۲۹ دی صاف تا کمی ابری و غبار محلی و دربعضی ساعت‌ها غبارآلود با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای ۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در شنبه اول بهمن

با توجه به تدوام آلودگی هوا و افزایش آلاینده هوای استان تهران احتمال دارد روز شنبه ۱ بهمن ماه کلاس های مدارس و دانشگاه های استان تهران به صورت غیرحضوری برگزار شوند.

براساس پیش بینی های سازمان هواشناسی آلودگی هوای تهران همچنان ادامه دارد و در وضعیت هشدار قرار دارد. اما هنوز تصمیمی در خصوص تعطیلی مدارس و دانشگاه ها برای روزی شنبه ۱ بهمن ماه گرفته نشده است. به محض تصمیم گیری در این خصوص، این خبر بروزرسانی می شود.

مترو، محیط زیستی‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی است

همزمان با ٢٩ دی (روز ملی هوای پاک) آیین آغاز عملیات اجرایی ایستگاه متروی تربیت مدرس به نخستین ایستگاه تِماتیک محیط زیستی پایتخت، با حضور “حلیا سادات حسینی” سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار، “مسعود درستی” مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

حسینی در این مراسم با بیان اینکه مترو، محیط زیستی‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی است تصریح کرد: عملیات نخستین ایستگاه محیط زیستی متروی تهران با هدف آموزش، فرهنگسازی و افزایش مشارکت شهروندان آغاز شده است براین اساس استقرار نظام مدیریت محیط‌زیست (سیستم ایزو ۱۴۰۰۱) در شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه، طراحی و ایجاد فضای نمایشگاهی جهت عرضه خدمات آموزشی، فرهنگی، ترویجی و محصولات محیط‌زیستی، طراحی و ایجاد نیروگاه خورشیدی برای ایستگاه مترو تربیت مدرس، ایجاد فضای سبز در بیرون و ورودی ایستگاه استقرار المان‌های محیط‌زیستی از جمله آبگرمکن و سلول خورشیدی در اندازه نمایشگاهی در ایستگاه مترو تربیت مدرس برای جلب توجه شهروندان صورت گرفته است.

حسینی ادامه داد: استقرار دستگاه خود دریافت بطری‌های پلاستیکی ، مخازن تفکیک زباله خشک در نقاط مختلف ایستگاه، مخازن اختصاصی به منظور جمع‌آوری درب بطری، مخازن جمع‌آوری اختصاصی برای جمع‌آوری باطری بعنوان زباله خطرناک و استقرار کارشناسان بیمه‌ماند به منظور ارائه خدمات بیمه‌ای در قبال دریافت زباله خشک تفکیک شده از دیگر اقداماتی است که با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در این ایستگاه محقق شده است.

وی طراحی گذر محیط‌زیستی در ایستگاه مترو تربیت مدرس با ایجاد نمایشگاه عکس و اکران تابلوهای برندگان مسابقه عکاسی تنوع زیستی تهران، اکران تبلیغات فرهنگی محیط‌زیستی را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد و گفت: نخستین ایستگاه تِماتیک محیط زیستی شهر تهران در سایه همکاری شرکت بهره برداری مترو، سازمان مدیریت پسماند و شهرداری منطقه ۶ با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران اجرایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ حسینی تاکید کرد: این ارگان تنها متولی امر مبارزه با آلودگی هوای تهران نیست، اما در شهرداری تهران تلاش خواهیم کرد با توسعه فضای سبز و حمل و نقل عمومی رنگی نو به آسمان خاکستری تهران بزنیم.

آلودگی هوا سوغات کامیون های سایر شهر ها برای پایتخت

زهره عبادتی گفت: به دلیل بارش برف و شدت گرفتن سرمای هوا، ورژن ۲ لایه با پایداری هوا تشکیل شده است، و با توجه به اینکه هیچ وزش بادی نداریم، غلظت آلاینده‌ها شکل گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در شرایط آلودگی هوا فقط دانش آموزان را تعطیل می کنید، مگر سایر افراد جامعه دچار مشکل نمیشوند، گفت: تعطیلی دانش آموزان صرفا به دلیل کاهش مواجهه با آلودگی هوا و حفظ سلامتی آن‌ها و آسیب پذیر بودن آن‌ها است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران گفت: هیچ مازوت سوزی در تهران نداریم، کارخانه سیمان تهران و کارخانه سیمان شمال در پردیس به دلیل قطع گاز و پلمب شدن مخازن مازوت غیر فعال هستند، نیروگاه بعثت هم که مخازن سوخت آن پلمب است و از گاز استفاده میکند.

عبادتی گفت‌: ۲۴ درصد سهم pm۲ هوا مربوط به خودرو‌های سنگین است، که اکثرا شب‌ها هوا آلوده‌تر است، سوخت جایگاه‌های تهران به صورت دوره‌ای نمونه برداری میشود، در جایگاه‌های سوخت تهران بنزین استاندارد عرضه می شود، اما بسیاری از خودرو‌های سنگینی که شبانه وارد تهران می شوند، از جایگاه‌های سوخت شهر‌های دیگر سوخت گیری کرده‌اند که ممکن است غیر استاندارد باشد و هوای تهران را آلوده کند.

این مقام مسئول گفت: به گفته‌ی پلیس ۲ میلیون خودرو فاقد معاینه فنی از ابتدای سال تا کنون جریمه شده‌اند.فلسفه ایجاد معاینه فنی نظارت بر خودرو‌ها است، ۱۶ درصد صد آلودگی هوا سهم موتور‌ها است، که نه جریمه میشوند و نه نوسازی و باید فکری به حال آنها کرد.

به گفته‌ی عبادتی، در شرایط فعلی تنها راه برون رفت از آلودگی هوا وزش باد است، که در تهران از سمت غرب به سمت شرق یا از سمت جنوب غرب به شرق باد غالب می‌وزد، که تهران از نظر ساختار مورفولوژیک با ساخت و ساز‌های بی ضابطه به هم ریخته است، بویژه در غرب تهران که بلند مرتبه سازی‌های انجام شده و ساختار فیزیکی شهر بهم ریخته است، و جلوی وزش باد را میگیرد،

وی در پایان گفت : با وجود جاذبه‌هایی که در شهر تهران ایجاد شده، و ورود حجم انبوه جمعیت، بیشتر از ظرفیت شهر است، که مجموع همه‌ی اینها حاصل آلودگی هوای تهران است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *