سایت جهانی شاخص آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی از مهمترین مسائلی است که در تمامی کلان شهرهای جهانی وجود داشته و دارد. بسیاری از کشورهای ئنیا توانسته اند با این معضل به صورت حرفه ای مواجه شده و آن را از بین ببرند. اما برخی دیگر از کشورها تنها به راه حل های موقتی تکیه داده اند و نه تنها عوامل آلودگی هوا را از بین نبرده اند، بلکه این آلودگی به صورت مداوم در حال افزایش است.

امروز تصمیم داریم تا در رابطه با شاخص آلودگی هوا در جهان صحبت نماییم. شاید همه ما اخباری را از گوشه و کنار در رابطه با وضعیت هوا و شاخص های آلودگی در سراسر جهان شنیده باشیم، اما دوست داشته باشیم که با یک منبع معتبر و موثق آشنا شویم که بتوانیم هر زمان که می خواهیم، با اطمینان از صحت اطلاعات، به بررسی وضعیت هوا و شاخص های آلودگی بپردازیم.

اگر شما هم پیگر وضعیت هوا در سراسر جهان هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

منبع پیش بینی های کیفیت هوا که در یورونیوز پخش می شود چیست؟

پیش بینی های کیفیت هوا که در اینجا پخش می شود از Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) گرفته شده است. CSMS به عنوان بخشی از برنامه ی فلگشیپ کوپرنیک اتحادیه اروپا، در مورد کیفیت هوا و مقدار ذرات مختلف موجود در اتمسفر در داخل و خارج از اروپا اطلاعات ارائه میکند. این اطلاعات بر اساس اندازه گیری حاصل از دیده بانی زمین به روش معمولی و با استفاده از ماهواره و همچنین الگوهای پیش بینی هوا می باشند. اطلاعات و داده ها نامحدود و رایگان هستند و هدف از ارائه ی رایگان این اطلاعات افزایش اطلاعاتسیاست گذاران، شرکت ها و شهروندان در مورد محیط زیست و جوّ زمین است. European Centre for Medium-Range Weather Forcasts (ECMWF) از اطلاعات ارائه شده توسط CAMS استفاده می کند. CAMS از سی ماهواره که در اروپا توزیع شده است، استفاده می کند. برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد Copernicus از لینک copernicus.eu، در مورد CAMS از لینک atmosphere.copernicus.eu، در مورد ECMWF از لینک ecmwf.int استفاده کنید.

شاخص کیفیت هوای اروپا چگونه تعریف می شود؟

اطلاعات مربوط به کیفیت هوا با استفاده از شاخص کیفیت هوای اروپا تهیه می شود. این شاخص از تعریف داده شده توسط آژانس محیط زیست اروپا (European Environment Agency) (EEA, eea.europa.eu) استفاده می کند. این شاخص برای پنج آلاینده ی اصلی اولویت بندی شده در قانون اتحادیه اروپا محاسبه شده است: O3 (اوزون) NO2 (نیتروژن دی اکسید) SO2 (گوگرد دی اکسید) PM2.5 و PM10 [ذرات بسیار کوچک با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون و ۱۰ میکرون (به ترتیب)]. مقدار شاخص برای هر آلاینده از ۱ (خوب) تا ۵ (خیلی بد) متغیر است. شاخص کیفیت هوای اروپا برای آلاینده های مختلف به صورت جداگانه طبق غلظت (لحظه ای یا میانگین غلظت روزانه، بسته به نوع آلاینده) محاسبه می شود. هر گقدر غلظت بالاتر باشد، شاخص بیشتر است. شاخص کیفیت هوای اروپا به صورت یک عدد صحیح گزارش می شود که با ۵ دسته ی غلظت که ویژه ی هر آلاینده هستند، منطبق است.

شاخص کلی کیفیت هوای اروپا در هر ساعت، به آسانی به صورت بالاترین میزان در بین شاخص های ویژه ی هر۵ آلاینده که برای یک ساعت محاسبه شده است، تعریف می شود. برای مثال اگر شاخص های مربوط به O3، No2، SO2، PM2.5و PM10 به ترتیب۱, ۳, ۱, ۲, ۲ باشند، شاخص کلی ۳ خواهد بود.شاخص کیفیت هوای کلی روزانه اروپا بالاترین مقدار شاخص کیفیت های ساعتی کلی اروپا در روز مشتبه است. شاخص کیفیت هوای کلی روزانه اروپا برای اطلاعیه هایی که از یورونیوز پخش می شوند، استفاده می شود، ولی این وب سایت مقدار آلاینده ها در هر ساعت و همچنین شاخص ویژه ی هر یک از ۵ آلاینده موردنظر را ارائه می کند.

این اطلاعات برای من چه اهمیتی دارند؟

در سایت EEAبه آدرسair/air-quality-standards eea.europa.eu/themes/ در مورد آلاینده ها و اثرات عمده آنها بر روی سلامتی اطلاعات دریافت کنید. بر طبق آخرین یافته های علمی که خصوصاً توسط سازمان جهانی بهداشت گردآوری شده است، قانون گذاران در اروپا و کشورهای مختلف اروپایی در صددند از مردم محافظت کنند. در صورتی که کیفیت هوا بد (۴) یا خیلی بد (۵) باشد، لطفاً با سازمان منطقه ای یا ملی مسئول کیفیت هوا در مورد وضعیت هوا مشورت کنید و از آنها در مورد روش های کاهش تماس با هوای بد (مثلاً اجتنبا از ورزش در محیط باز) و کمک به بهتر شدن وضعیت (مثلاً با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی) مشورت بخواهید.

آیا من می توانیم به اطلاعات ارائه شده اطمینان کنم؟

اطلاعات ارائه شده در این وب سایت به صورت پیش بینی هستند. دقیقاً مثل پیش بینی هوا، این اطلاعات بر مدل های پیشرفته ریاضی اتکا میکنند که قوانین فیزیک را بازسازی می کرده و با مشاهدات گذشته ترکیب می کنند. در نتیجه احتمال این وجود دارد که پیش بینی نادرست باشد. ولی ارزیابی در شش ماهه ی دوم سال ۲۰۱۷ که در %۹۸موارد، پیش بینی ها با ضریب خطای یک شاخص (بهتر جلوه داده دادن یا برآورد بیش از حد یا کمتر از حد واقعی به میزان یک شاخص) صحیح بودند. شما می توانید در این وب سایت در مورد نحوه عمل کردن پیش بینی های CAMS در مورد کیفیت هوا،اطلاعات کسب کنید. (www.regional.atmosphere.copernicus.eu/ مخصوصاً قسمت سوالات متداول)

پیش بینی های ارائه شده در اینجا از یک شبکه کامپیوتری که سلول هایش حدوداً ۱۰ کیلومتر به ۱۰ کیلومتر به طور افقی هستند، گرفته شده است و این بدین معنی است که نمی توانند نمایانگر اثرات منطقه ای باشند. (مثلاً یک جاده با ترافیک زیاد که چند صد متر ادامه دارد). در شهرهای بزرگ مقادیر ارئه شده توسط CAMS نماینده ی تراکم های “پشت زمینه شهری” هستند که مناطقی از شهر هستند که منابع محلی مثل ترافیک به طور مستقیم بر آنها تاثیری ندارد (مثلاً وسط یک پارک بزرگ یا یک منطقه مسکونی آرام). انتظار می رود در مناطقی که منابع محلی بر آنها تاثیرگذار است غلظت NO2، PM10 و PM2.5، SO2 بیشتر باشد و غلظت O3 کمتر باشد. برای دریافت اطلاعات محلی در شهرها و در صورتی که پیش بینی کیفیت هوا بد (۴) یا خیلی بد (۵) باشد، با سازمان مسئول کیفیت هوای ملی یا منطقه ای خود تماس بگیرید. همچنین می توانید آخرین مقادیر اندازه گیری شده شاخص کیفیت هوای اروپا را در این وب سایت ((airindex.eea.europa.eu که با حمایت سازمان های ملی مسئول کیفیت هوا در هر کشور اروپایی، توسط EEA اداره می شود، مشاهده کنید.

من در مورد پیش بینی های کیفیت هوا و چگونگی انجام آنها سوالات دیگری دارم

در این وب سایت می توانید پاسخ خود را بیابیئ. همچنین از پشتیبانی متعهدانه کارشناسان وب سایت برخوردار شوید. (( atmosphere.copernicus.eu/cams-user-service-desk یا http://atmosphere.copernicus.eu/contact-us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *