ارتباط میان آودگی هوا و وزن بدن

در ادامه میخواهیم مقالهو و پژوهش جدید دانشمندان را معرفی کنیم که تاثیر آلودگی هوا بر وزن و دیابت را بررسی می کند. با ما همراه باشید.

پژوهشگر ارشد، «تانیا آلدرت» درخصوص مطالعه ی تاثیر آلودگی هوا بر وزن اظهار می کند: «ما طبق مطالعات قبلی دانستیم که آلودگی هوا عامل بروز مشکلات بسیاری برای سلامت می شود. نتیجه حاصل از مطالعه ما بیان می کند که بعضی از این تأثیرات ناشی از تغییرات در روده هستند.»

بر اساس گزارشی که به تازگی منتشرشده، آلودگی هوا در جهان موجب مرگ سالانه ۸.۸ میلیون نفر می‌شود که این رقم بیشتر از مرگ افراد به خاطر سیگار یا جنگ است.

مطالعات پیشین این تیم تحقیق اثبات کرده است که آلودگی هوا قادر است بر توانایی بدن در تنظیم قندخون تأثیر گذاشته و ریسک چاقی را بالا  ببرد. تحقیق دیگری هم نشان داده است که مراجعه به اورژانس به خاطر مشکلات گوارشی در روزهای با میزان بالا آلودگی هوا بیشتر می‌شود و افراد جوانی که بیشتر در معرض آلاینده‌های ترافیکی قرار دارند با ریسک بیشتر ابتلاء به بیماری کرون روده مواجه هستند.

این گروه از محققان جهت بررسی شرایط روده در زمان آلودگی هوا، نمونه مدفوع ۱۰۱ فرد بزرگسال را در کالیفرنیا جنوبی بررسی کرد.

از میان تمام آلاینده‌های اندازه گیری شده، اُزن دارای بیشترین تأثیر بر روده بود همچنین افرادی که بیشتر در معرض آلودگی اُزن بودند دارای تنوع کمتری از باکتری‌های ساکن در روده شأن بودند.

آلدرت همچنین بیان می کند: «این مسئله مهم است چراکه تنوع کمتر باکتری‌ها با ریسک چاقی و دیبات نوع۲ مرتبط است.»

در مجموع محققان ۱۲۸ گونه باکتری تحت تأثیر افزایش قرارگیری در معرض اُزن را شناسایی کردند. برخی از این باکتری‌ها بر ترشح انسولین، هورمون مسئول هدایت قند به سوی ماهیچه‌ها برای تبدیل شدن به انرژی، تأثیر دارند. برخی گونه‌های دیگر می‌توانند متابولیت های نظیر اسیدهای چرب تولید نمایند که به حفظ انسجام سد روده و کاهش التهاب کمک می‌کند.

آلدرت در این باره در پایان تصریح کرد: «اُزن احتمالاً موجب تغییر محیط روده به نفع برخی باکتری‌ها می‌شود که می‌توانند پیامدهای برای سلامت داشته باشند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *