بررسی آلودگی هوای اهواز در اسفند ماه‎

استانهای جنوبی کشورمان، مانند خوزستان و همچنین اهواز، همواره با انواع و اقسام آلودگی های هوا، طوفانها خاک و شن و … درگیر هستند. یکی دیگر از بحران های این مناطق نبود آب کافی است. تصور کنید که نبود دو نیاز اصلی حیات، یعنی آب و هوای سالم، چه شرایط سخت و بحرانی ای را برا مردم این مناطق پدید آورده است. این استانهای جنوبی در شرایط هشت سال جنگ تحمیلی در نهایت سختی زندگی کردند ولی برای دفاع از کشورمان، باز ننشستند و اکنون وظیفه دولتمردان است که در شرایط صلح کنونی، امکانات و شرایط خوب برای زندگی را به این مناطق گسیل کنند.

 به هر حال، امروز تصمیم داریم تا به بررسی شرایط آلودگی هوا در اهواز در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بپردازیم. به همین دلیل بر اساس تحلیل های صورت گرفته در زوزهایی که گذشت میبینیم که وضعیت فعلی هوای اهواز چگونه است.

یک اسفند سال ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان کارگروه اضطرار آلودگی هوا با موافقت دکتر صادق خلیلیان استاندار خوزستان تصویب کرد فردا دوشنبه مورخ دوم اسفندماه ساعت اداری در ۴ شهرستان خوزستان شامل شهرستان های اهواز، کارون باوی و حمیدیه با دو ساعت تاخیر آغاز شود.

در این مصوبه آمده است:

پیرو هشدار روز جاری هواشناسی خوزستان در خصوص تشکیل توده گرد و خاک بر روی کشور عراق و تاثیر آن در برخی مناطق استان از اواخر وقت یکشنبه (یکم اسفندماه ۱۴۰۰) و با توجه به بررسی آخرین وضعیت جوی استان و مناطق تحت تاثیر پدیده گرد و خاک توسط کار گروه اضطرار آلودگی هوا (آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک) و تبادل نظر اعضای کارگروه و  موافقت استاندار محترم خوزستان، تصمیمات ذیل اتخاذ و ابلاغ گردید.

۱- زمان شروع کار کلیه ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی شهرستانهای اهواز، حمیدیه، باوی وکارون (بجز مراکز امدادی، درمانی ،بهداشتی، اورژانس۱۱۵، خدمات شهری شهرداری ها، بخشهای عملیاتی و دارای نوبت کاری، بیمارستان‌ها و آتش نشانی‌ها) در روز دوشنبه مورخ ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ با دو ساعت تاخیر ساعت ۹:۳۰ می باشد.

۲-در صورت افزایش تعداد شهرستانهای تحت تاثیر گرد و خاک یا تداوم گرد و خاک در شهرستانهایی که کاهش ساعت کار اداری اعمال گردیده، موضوع توسط کارگروه اضطرار آلودگی هوا بررسی ، تصمیمات لازم اتخاذ و در اسرع وقت از طریق رسانه های گروهی اطلاع رسانی خواهد گردید.

۳ اسفند سال ۱۴۰۰

اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور در ساعت ۱۰ روز سه شنبه، هوای شهرهای اندیمشک، دزفول و شوشتر با شاخص ۵۰۰ و بندرامام با شاخص ۳۱۲، رامشیر با شاخص ۴۲۴ و شوش با شاخص ۳۹۶ در شرایط خطرناک هستند.

در همین زمان هوای اهواز با شاخص ۲۵۰، بهبهان با شاخص ۲۴۲، شادگان با شاخص ۲۱۴ و ماهشهر با شاخص ۲۷۰ در شرایط بسیار ناسالم قرار دارند. همچنین هوای مسجدسلیمان با شاخص ۱۹۹ در شرایط ناسالم و هوای حمیدیه با شاخص ۱۴۵ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده است.

بنابر گزارش سامانه پایش هوای کشور هوای هیچکدام از شهرهای خوزستان در شرایط سالم و پاک نبوده است.

ایستگاه‌های پایش هوا در آبادان، ایذه، خرمشهر، رامهرمز، سوسنگرد و گتوند داده‌ای را نمایش ندادند.

AQI شاخصی است که برای گزارش روزانه کیفیت هوا به کار می‌رود و نشان می‌دهد که هوای اطراف چقدر تمیز یا آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی داشته باشد.

این شاخص بر اثراتی متمرکز است که افراد ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد از تنفس در این هوا با آنها مواجه شوند. بر اساس این شاخص، از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

در شرایط هوای ناسالم همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علایم تنفسی شوند. همچنین افراد گروه حساس ممکن است دچار پیامدهای بیشتری شوند. شرایط بسیار ناسالم بیانگر هشدار درباره بروز وضعیت اضطراری بهداشتی است و با احتمال بیشتر سلامت همه جمعیت به خطر می‌افتد.

شرایط هوای خطرناک نیز نشان‌دهنده وضعیت اضطراری هشدار بهداشتی است و همه افراد ممکن است دچار پیامدهای بهداشتی وخیم شوند.

پدیده گرد و غبار در برخی شهرهای خوزستان از جمله اهواز از ۳۰ بهمن ماه آغاز شده است. پیش از این نیز در هفته گذشته هوای اهواز به دلیل آلودگی‌های ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر و مازوت‌سوزی در نیروگاه رامین برای چند روز در شرایط ناسالم قرار داشت.

کارگروه اضطرار آلودگی هوا یکشنبه شب اعلام کرد که ساعت اداری در چهار شهرستان خوزستان شامل شهرستان های اهواز، کارون باوی و حمیدیه با ۲ ساعت تاخیر آغاز می‌شود. این کارگروه ساعت ۱۰ صبح دیروز نیز ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی در شهرستان‌های اندیمشک، دزفول، شوشتر، ایذه و مسجدسلیمان را تعطیل اعلام کرد.

همچنین شب گذشته اعلام شده بود که ساعت کاری ادارات هفت شهرستان دزفول، شوشتر، اندیمشک، شوش، کرخه، گتوند و مسجدسلیمان امروز با ۲ ساعت تاخیر آغاز می‌شود اما صبح امروز استانداری خوزستان تعطیلی ادارات را در شهرهای دزفول، اندیمشک و شوشتر اعلام کرد.

۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰

بعداز بارش چند ساعته در اهواز فضای این شهر بعد از اتمام بارش بطور عجیبی خاک آلود شده به طوری که جلوی نور خورشید کاملا گرفته شده است.

۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰

هوای اهواز سالم است.

۲۰ اسفند سال ۱۴۰۰

بررسی شاخص های هوا طی ساعات گذشته:

PM ۱۰
متوسط
«ذرات ریز» به ذرات آلاینده تنفس‌پذیر با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر گفته می‌شود. ذرات بزرگتر از ۲.۵ میکرومتر ممکن است در مجرای تنفس انباشته شود و مشکلات جسمی ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض این ذرات ممکن است سبب ناراحتی چشم و گلو، سرفه یا تنگی‌نفس، و آسم شدید شود. قرار گرفتن مکرر و مفرط در معرض این ذرات ممکن است مشکلات جسمی شدید ایجاد کند.
بیشتر
۳۹
۳۹ µg/m³
PM ۲.۵
متوسط
«ذرات ریز» به ذرات آلاینده تنفس‌پذیر با قطر کمتر از ۲.۵ میکرومتر گفته می‌شود که می‌توانند وارد ریه و جریان خون شوند و سبب بروز مشکلات جسمی جدی شوند. ریه و قلب بیشترین تاثیر را از این آلاینده می‌پذیرند. قرار گرفتن در معرض این ذرات ممکن است سبب سرفه یا تنگی‌نفس، تشدید آسم و بیماری تنفسی مزمن شود.
بیشتر
۲۸
۱۴ µg/m³
O ۳
متوسط
«ازن سطح زمین» می‌تواند مشکلات تنفسی موجود را تشدید کند و سبب ناراحتی گلو، سردرد و درد سینه شود.
۲۴
۵۶ µg/m³
SO ۲
عالی
قرار گرفتن در معرض دیوکسید گوگرد ممکن است سبب ناراحتی چشم و گلو، تشدید آسم و بروز برونشیت مزمن شود.
۵
۵ µg/m³
NO ۲
عالی
استنشاق مقدار چشمگیر دیوکسید نیتروژن احتمال بروز مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد. سرفه و تنگی‌نفس رایج است و افزایش مدت قرار گرفتن در معرض این آلاینده، ممکن است سبب بروز مشکلات جسمی جدی‌تر مانند عفونت تنفسی شود..
۲
۵ µg/m³
CO
عالی
مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ و بی‌بوست و اگر به میزان چشمگیر استنشاق شود، ممکن است سبب سردرد، تهوع، سرگیجه و استفراغ شود. قرار گرفتن مکرر و بلند-مدت در معرض این آلاینده ممکن است سبب بیماری قلبی شود
۱
۱۵۷ µg/m³
مشاهده کمتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *