تخریب کنندگان محیط زیست از نگاه قرآن – علی اکبر عامری فر*

بسیاری از دولت ها تا افراد حقیقی و حقوقی نیز در این گرداب افتاده اند و بسیاری از مردمان به هیچ چیز قانع نمی شوند. این مجموعه که خداوند در روانشناسی آنها بخوبی بیان می کند ‘ الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ ‘ ( وای بر کسی که مالی گرد آورد و برشمردش). اینها علاوه بر ایجاد فقر و بی عدالتی و بی اخلاقی در بعد انسانی و در بعد محیط زیستی بزرگترین خسارت ها را وارد کرده اند.
علاوه بر اینکه دود این اعمال به چشم خودشان هم خواهد رفت زندگی اکثریتی از مردمان جامعه را با مشکلاتی مانند کمبود آب، الودگی هوا، ریزگردها و از بین بردن چشم اندازها وتنوع زیستی روبرو نموده است.
آنقدر پول دارند که نه در خانه و نه در بانک جا نمی گیرد ‘ یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ’ (پندارد که مالش او را جاوید کرده است )
حرص برای کوه خواری، حرص برای تخریب مرتع، حرص برای چاه عمیق بیشتر، حرص برای پمپاژ از رودخانه، حرص برای تغییر کاربری چشمه ها، حرص برای دادن رشوه و رانت خواری برای پایمالی حق دیگری و حرص برای محو شایسته سالاری.
نمی داند و شاید هم می داند در این دنیا و اگر هم در این دنیا توفیقی حاصل نشد در دیار باقی ‘ کَلَّا لَیُنبَذَنَّ فِی الْحُطَمَهِ ‘ (ولی نه قطعا در آتش خُرد کننده فرو افکنده خواهد شد)، آنگاه نه ثروت اندوخته شده و نه زن و فرزندان و نه فامیل و نزدیکان هیچ کاری نمی توانند بکنند.
پایان
* کارشناس محیط زیست کردستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *