قطع ۲۰۰ اصله درخت تاغ در آران وبیدگل

رضا شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی حین گشت زنی در محدوده تاغزارهای کنارگذر آران وبیدگل به یک کامیون مشکوک شده که پس از بازرسی حدود ۳۰۰ کیلوگرم چوب تاغ کشف کردند.
وی افزود: در محدوده اطراف کامیون نیز حدود ۲۰۰ اصله درخت تاغ قطع شده بود که راننده کامیون پس از دستگیری و مواجهه با مستندات به قطع درختان اعتراف کرد.
شفیعی همچنین از کشف و تخریب یک کوره زغال قاچاق در روستای محمدآباد کویرات طی هفته جاری خبر داد و گفت: در این رابطه یک نفر دستگیر و مقادیری زغال کشف شد.
وی قاچاق چوب و زغال را عامل تخریب جنگل های دست کاشت شهرستان دانست و تاکید کرد: سودجویان برای رسیدن به سودهای کلان و بازار سیاه پر رونق زغال اقدام به قطع درختان و زغالگیری می کنند.
شفیعی تصریح کرد: حفظ و نگهداری جنگل های دست کاشت بیابانی به دلیل کویری بودن و همچنین هجوم شن های روان در منطقه آران وبیدگل اهمیت زیادی دارد.
قطع درختان تاغ از معضلات اصلی آران و بیدگل است، سال گذشته قاچاقچیان چوب تاغ ۱۲۰۰ اصله درخت به وزن تقریبی ۳۰ تن را قطع کردند که ۱.۵ تن از این مقدار در بهمن ماه سال گذشته کشف شد.
آمار رو به افزایش کشفیات چوب و زغال در شهرستان آران و بیدگل کاشان در استان اصفهان مدتی است که زنگ خطر نابودی تاغزارها را به صدا دراورده است، زنگ خطری که از فاجعه زیست محیطی و هجوم ریزگردها حکایت دارد.
زغال این نوع چوب بواسطه دوام آتش و نیز گران بودن زغال و چوب آن مورد تعرض قرار می گیرد و تخریب عرصه های طبیعی و قطع درختان تاغ توسط افراد سودجو موجب ازبین رفتن تاغزارهای این شهرستان شده است.
از جمله نقش های بسیار موثر جنگل های دست کاشت را می توان جلوگیری از هجوم ریزگردها و حرکت تپه های ماسه ای به مناطق مسکونی و در نهایت جلوگیری از خسارت وارده به عرصه های زیستی، کشاورزی و تاسیسات زیربنایی، همچنین صدمه به راه ها و خطوط راه آهن دانست
آران و بیدگل با ۱۲۰ هزار هکتار جنگل های دست کاشت تاغ، حدود ۴۰ درصد از تاغزارهای استان اصفهان را در خود جای داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *