تردد خودروهای گازوئیلی در بخش هایی از ایتالیا ممنوع شد

با رسیدن فصل پاییز و نواخته شدن زنگ خطر افزایش آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ ، استان های شمالی ایتالیا به منظور کاهش آلودگی هوا تردد خودروهای دیزلی را از امروز اول اکتبر تا روز ۳۱ مارس ۲۰۱۹ (۱۱ فروردین ۱۳۹۸) در استان های ‘امیلیا رومانیا’، ‘لومباردیا’ و ‘ونتو’ در شمال ایتالیا ممنوع اعلام کردند.
اجرای این طرح شامل توقف کامل تمام خودروهای دیزلی با استاندارهای تا ‘یورو ۴ ‘ از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۸:۳۰ به وقت محلی می شود که در پی آن بیش از یک میلیون دستگاه خودرو متوقف می شوند.
اتحادیه محیط زیست ایتالیا نیز همواره از افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به ویژه در شمال این کشور هشدار می دهد.سال گذشته میلادی کیفیت هوا در ۳۹ شهر این کشور اضطراری و غیر قابل تنفس اعلام شده بود. همچنین سطح آلودگی و تمرکز ذرات معلق Pm10 در هوا به ویژه در مناطق شمالی بارها از حد مجاز عبور کرده است.
به عقیده این اتحادیه تدابیر موضعی برای مقابله با آلودگی هوا بی فایده و نیاز به مداخله ساختاری و اقدامات خاص در سطح ملی و محلی است.
آژانس محیط زیست اروپا (AEA) نیز پیشتر اعلام کرده بود که ایتالیا رکورددار مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در میان کشورهای اتحادیه اروپاست و بیش از ۸۴ هزار تن در سال ۲۰۱۲ میلادی بدین علت جان باخته اند.
سه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا متشکل از ذرات معلق (Pm2.5)، دی اکسید نیتروژن (NO2) و ازن در لایه های پایینتر از جو (O3) هستند و به ترتیب ۵۹۵۰۰، ۲۱۶۰۰ و ۳۳۰۰ نفر در سال قربانی می گیرند.
ذرات معلق بیشترین قربانی را در کشورهای اتحادیه اروپا می گیرد که به ۴۰۳ هزار تن در ۲۸ کشور و ۴۳۲ هزار تن در ۴۰ کشور اروپایی می رسد. در حالی که دی اکسید نیتروژن و ازن، به ترتیب جان حدود ۷۲ هزار و ۱۶ هزار را در ۲۸ کشور اروپایی می گیرند که البته این آمار در میان ۴۰ کشور اروپایی به ترتیب به ۷۵ هزار و ۱۷ هزار تن می رسد.
ایتالیا جزو ۱۰ کشور در صدر فهرست اروپا از نظر تراکم خودروهای شخصی است و بطور متوسط در قبال هر ۱۰۰ شهروند، ۶۱ خودرو در این کشور تردد می کند. شهرداری های ایتالیا برای مقابله با آلودگی هوا طرحی موسوم به ‘یکشنبه های محیط زیست’ را به اجرا می گذارند و تردد کلیه خودروهای بنزینی و دیزلی در داخل محدوده سبز را کاملا ممنوع می کنند.
آلودگی هوا تبدیل به بزرگترین تهدید برای سلامت در جهان شده است. آلودگی هوا در سال ۲۰۱۵ میلادی منجر به مرگ ۹ میلیون نفر در جهان شد که سه برابر مجموع قربانیان بیماری های ایدز، سل و مالاریا و ۱۵ برابر تمام جنگ ها و انواع خشونت ها است. از نظر اقتصادی بیماری های مربوط به الودگی هوا در کشورهای کم درآمد به معنی کاهش سالانه ۲ درصدی تولیدات ناخالص ملی است و در کشورهای توسعه یافته نیز معادل ۱.۷ درصد تولیدات ناخالص ملی ، هزینه درمانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *