طرح های کاهش آلودگی سازمان اتوبوسرانی در سال ۹۹

اجرای چندین طرح در جهت کاهش آلودگی های هوای تهران در نوگان های اتوبوس رانی را در این خبر مشاهده و مطالعه خواهید کرد که در سال ۹۹ صورت می گیرند. مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی تهران این طرح ها را در ادامه معرفی کرده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران، محمود ترفع اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از دغدغه ها و اولویت های اصلی در برنامه ها و اقدامات کوتاه و میان مدت شهرداری تهران حل معضل آلودگی کلان شهر تهران است لذا اجرای طرح های مربوط به توسعه و ارتقاء خدمات حمل و نقل عمومی شهر تهران از طریق سیستم های حمل و نقل پاک به ویژه توسعه و راه اندازی خطوط اتوبوس برقی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. در همین راستا و به منظور تحقق سیاست های شهرداری تهران، اقداماتی در دستور کار قرار داده شده است. از جمله این اقدامات نصب تجهیزات بالاسری فاز دوم خطوط اتوبوس برقی حد فاصل میدان خراسان تا میدان راه آهن در سال ۹۸ با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ است.

وی همچنینی بیان کرد: اقدام دیگری که با توجه به ابلاغ متمم بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران در نظر گرفته شده، تامین صددرصدی خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز، ۶۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۱۰ دستگاه خودروی ون سامانه جانبازان و معلولین است که علیرغم برگزاری مناقصات و تلاش های صورت پذیرفته متأسفانه هیچ یک از شرکت های مرتبط و تولیدکننده داخلی ازآمادگی و شرایط لازم به منظور عقد و اجرای قرارداد با شهرداری تهران برخوردار نبوده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران افزود: برنامه دیگری که سازمان اتوبوسرانی تهران در سال ۹۹ مد نظر دارد، توجه ویژه به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران است به طوری که برابر لایحه بودجه سال ۹۹ ارسالی به معاونت محترم حمل ونقل و ترافیک بالغ بر ۹۰ % بودجه سرمایه ای شرکت واحد اتوبوسرانی به نوسازی ناوگان اختصاص یافته است و انشاء ا..در صورت تأمین کافی و به موقع منابع برنامه های پیش بینی شده برای سال۹۹ به مرحله اجرا در خواهد آمد.

ترفع در جواب این پرسش که در زمینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تأمین بودجه و همکاری های لازم از سوی دولت بیشتر بوده یا بخش خصوصی،اظهار کرد: با عنایت به حجم بالای فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران و به دلیل عدم توجه و چاره اندیشی و اجرا نشدن طرح ها و برنامه های سالیانه مربوط به توسعه، نوسازی و جایگزینی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی شهر تهران در سال های گذشته، حل این مشکل فراتر از توان و امکانات یک بخش یا نهاد خاص و مستقل بوده و نیازمند ایجاد عزم و اراده یکپارچه در کلیه نهادها و سازمان های ذیربط دولتی و غیردولتی است. در همین راستا مصوبات و طرح های متعددی (پرداخت تسهیلات ، کمک های دولت ) از سوی هیأت دولت محترم ارائه گردیده است که متاسفانه با بروز مشکلات و یا گاهی عدم همکاری سایر نهادهای ذیربط هیچ یک از این طرح ها بصورت کامل و جامع اجرایی نگردیده است . در این میان با وجود تحولات اقتصادی اخیر (تحریم های ظالمانه و تورم و افزایش چند برابری قیمت ها )بخش خصوصی توانایی بسیار محدودی در نوسازی ناوگان خود داشته و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در سطح کلان و بصورت جامع مستلزم بهره گیری از تسهیلات و مساعدت دولت است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران در آخر با ذکر انتقاد از دولت محترم بیان کرد: از سال ۱۳۸۹ تا زمان فعلی هیچ اتوبوسی به شهرداری ها تخصیص نیافته است و انتظار سازمان اتوبوسرانی از دولت، اجرای مصوبات و طرح های معوق در راستای اجرای فرآیند نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی های شهرهای کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *