مه دود بزرگ لندن، بزرگترین فاجعه تاریخی آلودگی هوا!

آلودگی هوا از بحث‌های جدی جهانی به شمار می‌رود و هر ساله جان بسیاری از انسان ها به علت آلودگی هوا گرفته میشود.

اثرات منفی الودگی هوا برای جسم انسان شامل مواردی مانند: تشدید بیماری ها، سردرد، ایجاد بیماریهای ریوی و درگیر شدن ریه، افزایش احتمال سکته های قلبی و … است.

امروز میخواهیم در خصوص تاریخی ترین اتفاقی که مربوط به آلودگی هوا بوده است بگوییم که آوازه ی آن در تمامی کشورهای جهان پیچید و یک معضل جهانی به شمار رفت.

مه دود بزرگ لندن چگونه رخ داد؟

شاید نام مه گرفتگی بزرگ لندن به گوش شما خورده باشد. این مه دود یا مه گرفتگی برای چندین سال همراه شهر لندن بود. گاهی شدت آن کم می شد و گاهی شدت آن افزایش می یافت.

داستان این مه گرفتگی از آنجا شروع شد که به جای استفاده از چوب، برای اجاق های خانگی و گرم کردن خانه ها، زغال سنگ دریایی جایگزین شد. زغال سنگ دریایی با سوختن ناقص خود دودی مشابه ابر در هوا ایجاد می کرد. به علت وجود مسیر عبور رودخانه تایمز در شهر لندن هوای لندن رطوبت و مه طبیعی دارد و به همین علت زمانی که در سال ۱۹۷۲ این جایگزینی و تغییر سوخت صورت گرفت، دودهای حاصل از سوختن ناقص زغال سنگ با مه های طبیعی حاصل از تبخیر آب رودخانه ترکیب می شد و چندین برابر غلیظ تر و ماندگارتر تولید میکرد.

این موضوع به قدری جدی بود که در دهه ۱۹۵۰ میلادی همچنان مشکلات حاصل از آن وجود داشت و پس از آن، اجاقهای گازی، کم کم جای اجاق‌های زغال سنگی را گرفتند و شدت این مه های عجیب و غریب در شهر لندن، به طور چشمگیری کاهش یافت.

حال هوای شهر لندن در این روزها چطور است؟

تمامی مقامات کشور بریتانیا در تلاش بودند تا در چند ده سال گذشته، مشکلات آلودگی هوای شهر لندن را به سمت کاسته شدن ببرند. این اقدامات تا حدودی نیز موفقیت آمیز بوده است.

در گذر زمان میزان آلودگی هوای این شهر را تا حدودی کنترل شد و تعداد تلفات و آسیب های جسمانی حاصل از آلودگی هوا نیز در این شهر کاسته شده است. تمامی این اتفاقات خوشایند همراه با اقدامات و طرح هایی بود که در طی چندین دهه در این شهر عملی شد و توانست شدت آلودگی هوای شهر لندن را کاهش دهد.

همچنین خروج صنایع از مناطق داخل شهر و انتقال آن ها به اطراف شهر، نقش اثرگذاری در مسیر بهبود وضعیت سلامت هوا داشت.

حال شهر لندن از نظر سلامت هوا در وضعیت بهتری قرار دارد، اما همچنان گاهی آلودگی های هوا و ریزگردها به سراغ این کلان شهر نیز می رود و آن را درگیر می کند. تقریبا تمامی شهر های بزرگ جهان با معضل آلودگی هوا و کنترل آن به نوعی درگیر هستند و طرح های مختلفی جهت مبارزه و جلوگیری از آن اجرا می کنند.

کلام پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا برای شما به شکل مختصر از یکی از بزرگترین فاجعه های مربوط به آلودگی هوا در جهان را توضیح دهیم. مدت زمانی که این آلودگی شهر لندن را درگیر کرده بود بیش از چند دهه بود، اما به مرور این روند کاهش یافت و مردم شهر لندن توانستند در شرایط آب و هوای بهتری به زندگی خود ادامه دهند. شما چه فاجعه تاریخی دیگری را شنیده ای که مرتبط با آلودگی هوا بوده است؟ چه پیشنهاد سازنده ای دارید که می تواند سبب کاهش آلودگی هوا شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *