راهنمای خرید طرح کنترل آلودگی هوا

یکی از معضلات جوامع پیشرفته امروزه، مسئله آلودگی هوا ایت. این مشکلی است که بدون تردید همه کلان شهرها با آن دسته و پنجه نرم می کنند. عموماً برای حل این مشکل هر شهر و کشوری یک راه حل اتخاذ می کنند. مثلاً طرحی که در کلان شهر تهران پیاده سازی شده است، طرح زوج و فرد است که بر اسا شماره پلاک ماشین ها صورت می گیرد.

بر اساس این طرح، تمامی رانندگان در تمامی روزهای شال مجاز به تردد در مناطق پر رفت و آمد نیستند. اما با استفاده از خرید طرح کنترل آلودگی هوا این امکان وجود دارد که فرد صاحب طرح، در تمام روزهای هفته، در تمامی مناطق، امکان تردد داشته باشد.

نحوه خرید طرح ترافیک

خرید طرح ترافیک روزانه از عابر بانک

در این روش، برای خرید طرح ترافیک می‌توانید با مراجعه به ATM (عابر بانک) و وارد کردن شماره موبایل خود، طرح مورد نظر خود برای یک روز یا به صورت هفتگی خریداری کنید؛ پس از خریداری باید از طریق همان شماره موبایل، شماره پلاک خودرو مورد نظر را به شماره ۲۰۰۰۱۸۱۸ پیامک کنید با این کار نام شما در لیست دارندگان طرح ثبت نام می شود.

خرید طرح ترافیک از طریق اس ام اس

برای خرید طرح ترافیک روزانه این امکان را برای شما فراهم کرده است تا با وارد کردن کد دستوری #۱۳۷* از طریق تلفن همراه تصویر زیر نمایش داده می‌شود که با انتخاب گزینه ۶ و طی کردن مراحل زیر طرح مورد نظر را خریداری نمایید.

  • شماره گیری کد #۱۳۷* از طریق تلفن همراه
  • انتخاب گزینه تهران من و وارد کردن عدد ۶
  • وارد کردن کدملی
  • تایید مشخصات با وارد کردن عدد ۱
  • انتخاب گزینه خدمات طرح ترافیک و وارد کردن عدد ۳
  • رزرو طرح در روز جاری با وارد کردن عدد۱
  • ثبت پلاک خودرو مورد نظر

نحوه استفاده از تسهیلات طرح کنترل آلودگی هوا

برای استفاده از تسهیلات طرح کنترل آلودگی هوا و همچنین طرح ترافیک باید از طریق سامانه اینترنتی تهران من اقدام کنید. وارد سایت اینترنتی تهران من به آدرس my.tehran.ir شوید و ثبت نام کنید. برای ثبت نام باید یک نام کاربری و رمز عبور انتخاب کنید. این سامانه شماره موبایل شما را دریافت می‌کند و یک کد تائید به شماره ثبت شده ارسال می‌کند. مراحل زیر را دنیال کنید تا به سادگی در سامانه تهران من عضو شوید.


نحوه عضویت در سامانه تهران من

۱ ) وارد سامانه اینترنتی تهران من به آدرس my.tehran.ir شوید و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.
۲ ) پس از ورود به صفحه ثبت نام، ابتدا باید حقیقی یا حقوقی بودن را تعیین کنید. شخص حقیقی در حقیقت همان فرد انسانی می باشد اما شخص حقوقی مولود اجتماعی است و از نظر قانونی از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی ایجاد می شود. شما به عنوان صاحب خودرو و یک شهروند عادی، شخص حقیقی می‌باشید.

۳) سپس باید اطلاعات شخصی خود را به صورت کامل و دقیق وارد کنید. این اطلاعات شامل: کد ملی، تاریخ تولد و کد پستی می‌باشد.

۴ ) پس از وارد کردن اطلاعات خود وارد صفحه تکمیل اطلاعات شخصی می‌شوید. در این صفحه باید نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری خود را نیز تعیین کنید. پس از تکمیل این صفحه کد فعالسازی و نام کاربری به شماره همراهی که وارد کرده‌اید ارسال می‌شود.

۵ ) پس از تکمیل اطلاعات باید کد ارسال شده را در صفحه جدید وارد کنید و گزینه ارسال را انتخاب کنید. با انجام این کار حساب کاربری شما فعال می‌شود.

۶ ) حالا می‌توانید به راحتی از امکانات این سامانه استفاده کنید. در بخش افزایش اعتبار نیز می‌توانید اعتبار حساب کاربری خود را افزایش دهید.

شما باید مشخصات شخصی، مشخصات خودروی خود و همچنین نشانی منزل خود را وارد کنید. اگر ساکن محدوده‌های ترافیکی، (یعنی محدوده ترافیک و حلقه دوم که همان طرح زوج و فرد سابق و کنترل آلودگی هوای فعلی) باشید هزینه تردد در این محدوده‌ها برای شما نصف قیمت محاسبه می‌شود. اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده‌اید کافیست و دیگر نیازی به ثبت نام مجدد ندارید.

بهتر است حساب خود را در این سامانه شارژ کنید تا هیچ‌گاه جریمه نشوید. بله درست است اگر حساب شما شارژ باشد جریمه‌ای برای شما منظور نخواهد شد. اما اگر در سایت تهران من ثبت نام نکرده باشید ۲۰ روز تردد رایگان برای شما در نظر گرفته نمی‌شود و چون اعتباری نیز در حساب شما نیست از روز اول هم جریمه می‌شوید و هم بدهی هزینه تردد به شما تعلق می‌گیرد.

در مقابل اگر ثبت نام کرده باشید اطمینان داشته باشید که حتی با اتمام ۲۰ روز تردد مجاز رایگان و ورود به محدوده دوم و نداشتن شارژ جریمه طرح زوج و فرد به شما تعلق نمی‌گیرد بلکه یک پیامک اخطار دریافت می‌کنید. از زمان تردد غیر مجاز در محدوده تا یک ماه فرصت دارید حساب خود را شارژ کنید و از جریمه شدن جلوگیری کنید. در صورت عدم پرداخت در مهلت یک‌ماهه، حدود ۱۵-۲۰ درصد به جریمه اضافه خواهد شد.

خبر خوب دیگری که برای شما داریم درباره محدوده اول یعنی طرح ترافیک است. شما حتی اگر وارد محدوده طرح ترافیک اصلی نیز شوید و حسابتان شارژ نداشته باشد باز هم بلافاصله جریمه طرح ترافیک شامل حال شما نمی‌شود و مجددا پیامک اخطار ورود غیر مجاز را دریافت خواهید کرد. در این مورد نیز تا یک ماه مهلت پرداخت دارید تا جریمه نشوید.

تخفیفات خرید طرح ترافیک

صرف نظر از موضوع طریقه خرید طرح آلودگی هوا باید بدانید که نرخ طرح ترافیک بر اساس چه معیارهایی محاسبه می شود. نوع معاینه فنی، ساعت تردد، محدوده سکونت و محدوده تردد در تعیین نرخ طرح ترافیک تاثیر دارند. لازم است در ادامه به تعدادی از تبصره‌های تخفیف به صورت جزئی تر برای درک بهتر موضوع اشاره کنیم.

• برای همه خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز و پلاک شهرستان ۱۵ روز در هر فصل حق تردد رایگان در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا وجود دارد.

• فقط با ثبت نام در سامانه تهران من می توانید طرح ترافیک بخرید و از حق تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا هم استفاده کنید.

• تمام خودرو‌های دارای معاینه فنی برتر از تخفیف ۲۵ درصدی ورود به طرح‌های ترافیکی برخوردار هستند.

• در ساعات اوج ترافیک یعنی قبل از ۱۰ صبح و پس از ۱۶ عصر، نرخ حضور در محدوده طرح ترافیک بیشتر از ساعات دیگر است. ملاک محاسبه حضور در ترافیک، ساعت اوج یا غیر اوج و اولین و آخرین مشاهده پلاک توسط دوربین‌هاست.

• در شرایط اضطرار آلودگی هوا نرخ حضور در محدوده‌های ترافیک افزایش پیدا می کند.

• برای شهروندان محدوده‌های طرح ترافیک یک‌ بار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ و یک ‌بار ورود بعد از ساعت ۱۷ رایگان است.

• ساکنان محدوده دوم کنترل آلودگی هوا فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردار هستند؛ ساکنان محدوده اصلی طرح ترافیک در هر دو محدوده تخفیف دارند.

• عوارض طرح ترافیک و همچنین عوارض طرح کنترل آلودگی هوا برای ساکنان محدوده‌ها نصف دیگران است.

• خودروهایی که هم ساکن محدوده باشند و هم معاینه فنی برتر داشته باشند، از دو ضریب تخفیف می توانند استفاده کنند.

• خرید طرح ترافیک برای پلاک شهرستان با توجه به اینکه عمدتا معاینه فنی اینگونه خودروها از نوع معمولی است، کمی گرانتر است.

• برای ورود به محدوده طرح ترافیک حداقل باید مبلغ ۳۶ هزار تومان (معادل حداکثر عوارض یک روز) در حساب شهروندی شارژ وجود داشته باشد.

• در ساعات اوج ترافیک ( قبل از ۱۰ صبح و بعد از ساعت ۱۶ ) بیشترین تعرفه طرح ترافیک ۹۸ لحاظ می ‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *