نیاز به بودجه دولتی برای کاهش آلایندگی صنایع

نیاز به بودجه دولتی برای کاهش آلایندگی صنایع

– رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد و خزانه دار خانه صنعت و معدن ایران خواستار تخصیص تسهیلات از سوی دولت برای کاهش آلایندگی واحدهای صنعتی شد.

محمدحسین فنایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دولت باید برای کاهش فشار ناشی از هزینه‌ فیلترهای ضدآلایندگی و تجهیزات مناسب محیط‌ زیست، برای واحدهای صنعتی تسهیلاتی با بهره اندک در نظر بگیرد و به جای تخصیص اعتبار در راستای افزایش واحد‌های تولیدی، بر روی کاهش آلایندگی واحدهای صنعتی فعلی هزینه کند.

وی با بیان اینکه تولید بیش از حد آلودگی توسط صنایع استان را تایید می‌ کنم، ادامه داد: سازمان حفاظت ازمحیط‌ زیست استان نیز تاکنون نسبت به رفع این مشکل کوتاهی کرده است در حالی که باید کارشناسان حاذق و متخصص را برای بازرسی و نظارت بر میزان آلاینده بودن واحدهای صنعتی اعزام کند.

فنایی با بیان اینکه استفاده از فیلترهای ضد آلایندگی هزینه اضافی نیست، تصریح کرد: تولیدکنندگان و مالکان واحدهای صنعتی باید در زمینه پرداخت هزینه‌ های مربوط به مسائل زیست‌ محیطی توجیه شوند.

واحدهای صنعتی برای استفاده از فیلترهای ضد آلایندگی توجیه نیستند

وی یادآور شد: متاسفانه برخی از واحدهای صنعتی نسبت به استفاده از فیلترهای ضدآلایندگی توجیه نشده ‌اند و پرداخت هزینه برای خریداری این فیلترها را تنها پرداخت هزینه اضافی می‌ دانند.

این فعال اقتصادی با انتقاد از کم کاری محیط زیست در این راستا عنوان کرد: سازمان محیط‌ زیست باید در مرحله اعطای مجوز به واحدهای صنعتی نسبت به میزان آلایندگی حساس باشد و روی میزان آلایندگی این واحدها نظارت کند.

وی بیان داشت: اگر چنین شود، در همان ابتدا به واحدهای غیراستاندارد و آلوده ‌کننده محیط‌ زیست مجوز تولید داده نمی شود یا اینکه به شرط استفاده از فیلترهای ضدآلایندگی، به این واحدها مجوز بدهند.

خزانه‌ دار خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی نیز واحدهای آلاینده زیادی دارند اما میزان آلایندگی کمتری دارند، تصریح کرد: در کشورهای اروپایی میزان آلایندگی برخی از واحدهای صنعتی بسیار بالاست اما این واحدها از فیلترهای ضدآلایندگی استفاده کرده و تمام استانداردهای لازم را برای پاک بودن محیط ‌زیست و هوای منطقه خود رعایت می‌ کنند.

نقش موثر کوتاهی محیط زیست در آلودگی هوای یزد

وی ادامه داد: تولیدکنندگان و مالکان واحدهای صنعتی در کشورهای اروپایی، مشکلات زیست‌ محیطی واحدهای خود را با پرداخت هزینه ‌های لازم کنترل می ‌کنند چرا که در این زمینه توجیه شده و به آن اهمیت می دهند.

فنایی، کوتاهی سازمان محیط زیست را تاثیرگذار در این امر دانست و افزود: مسئولان و سازمان‌های استانی به ‌ویژه سازمان حفاظت محیط ‌زیست به خاطر نداشتن متخصصان کافی نظارت و کنترل چندانی روی این موضوع ندارند.

وی بیان داشت: سازمان محیط زیست بدون آنکه مشکلات زیست‌ محیطی که در آینده ممکن است توسط این واحدها ایجاد شود را در نظر بگیرد، همچنین به این دلیل که واحدهای تولیدی اشتغالزایی کرده و به چرخه تولید کمک می‌ کنند، به آنها مجوز تولید می‌دهند.

فنایی تصریح کرد: استفاده از فیلترهای ضدآلایندگی باید از آغاز فعالیت واحدهای صنعتی توسط سازمان حفاظت محیط‌ زیست لحاظ شوند نه اینکه پس از گذشت چندی از فعالیت این واحدها محیط ‌زیست به خاطر آورد که آلایندگی این واحدها نگران‌ کننده است.

وی خاطرنشان کرد: البته میزان آلایندگی واحدهای صنعتی به درستی مشخص نیست و مرکز کنترل و پایش حفاظت محیط ‌زیست باید میزان دقیق آلایندگی واحدهای صنعتی و خودروها در استان را اعلام کند.

صنعتگران در انتخاب ماشین آلات دقت کافی به خرج نداده اند

این فعال اقتصادی همچنین عنوان کرد: واحدهای صنعتی نیز در انتخاب ماشین ‌آلات دقت کافی را به خرج نداده و در استفاده از فیلترها و پکیج ‌های ضد آلایندگی کوتاهی کرده ‌اند.

وی افزود: کارشناسان محیط‌ زیست نیز کنترل و بازرسی صحیحی از تجهیزات و ماشین‌ آلات این واحدها به ‌عمل نیاوردند و در زمینه استفاده از فیلترهای مناسب توسط این واحدها سختگیری ‌های لازم را اعمال نکردند.

خزانه دار خانه صنعت و معدن ایران بیان داشت: اکنون بسیاری از تولیدکنندگان به مسائل زیست ‌محیطی حساس شده‌ اند و برخی از واحدهای صنعتی از فیلترهای ضدآلایندگی هوا و تجهیزات مناسب و استاندارد استفاده می ‌کنند اما متاسفانه مسئولان استانی تمام توجه خود را به اشتغالزایی و افزایش تولید معطوف کرده‌ و محیط ‌زیست و آلودگی هوا را به کلی فراموش کرده ‌اند.

انتقاد از نظارت ضعیف محیط زیست بر واحدهای صنعتی آلاینده در یزد

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر واحدهای صنعتی به‌ ویژه در حوزه محیط‌ زیست بسیار ضعیف است، گفت: در گذشته در زمینه مشکلات زیست ‌محیطی و کنترل آلودگی هوا به خوبی عمل نشده اما اکنون باید بر اساس تجربیات گذشته عملکردی صحیح ارائه داد و نظارت‌ های بیشتری در این زمینه انجام داد.

فنایی تصریح کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر تولید آلودگی بالا از سوی واحدهای صنعتی استان یزد درست بوده و حمایت از واحدهای صنعتی در این زمینه اشتباه است از این رو همه مسئولان استان باید به محیط‌ زیست توجه کنند و همه تشکل‌ های صنعتی، خانه صنعت و معدن، اصناف و اتاق بازرگانی باید با یکدیگر همکاری کرده و راهکارهای مناسبی برای رفع این مشکل ارائه کنند.

وی با بیان اینکه ماشین ‌آلات فرسوده نیز در آلودگی هوا موثرند، اظهار داشت: جلوگیری از ورود ماشین آلات فرسوده و یا ماشین آلات مدرنی که پیوست های زیست محیطی را به همراه ندارند در رفع معضلات موجود تاثیرگذار خواهد بود که به نظر می رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت و ادارات گمرک با تکلیف این موضوع و سیاست گذاری می توانند در این زمینه گره‌گشا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *