پاسخ به سوالات شما: طرح آلودگی هوا تا ساعت چنده؟

آلودگی هوا یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که در کلان شهرهای سراسر جهان، و همچنین کلان شهرهای ایران وجود دارد. شهرهایی مانند تهران، مشهد،تبریز و … با مسئله آلودگی درگیر هستند و الودگی هوا موضوعی مربوط به امروز و دیروز نیست!

در تهران به منظور کنترل الودگی هوا از سال ۱۳۹۸ تاکنون، طرحی به نام طرح زوج و فرد در حال اجرا و پیاده سازی است. به موجب این طرح تنها خودروهایی با پلاک زوج و یا خودروهایی با پلاک فرد می توانند در یک روز در خیابان های شلوغ و پرترافیک تردد کنند.

اما یکی از اصلی ترین سوالاتی که برای شهروندان تهرانی مطرح است، این سوال است که چه مکان ها و خیابان هایی مشمول این طرح می شوند؟ اگر شما هم با این مسئله مواجه هستید حتما سری به مطلب “محدوده آلودگی هوا روی نقشه استان تهران” بزنید. اما اینکه طرح ترافیک از چه ساعتی شروع می شود و تا چه ساعتی ادامه دارد هم یکی از سوالات شهروندان تهرانی است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تعدادی از پرتکرارترین سوالاتی که این عزیزان از ما دارند را در قالب یک مطلب کامل و جامع پاسخ دهیم. اگر شما هم در رابطه با طرح ترافیک هرگونه سوال و ابهامی دارید، حتما این متن را تا انتها بخوانید.
در انتهای متن هم شما عزیزان را با سامانه “تهران من” آشنا خواهیم نمود.

شرایط تردد به طرح آلودگی هوا در تهران

تردد در طرح آلودگی هوا دارای شرایطی است که به شرح زیر می‌باشد:

  • در این طرح همانند طرح زوج و فرد تعداد روزهای ورود برای پلاک تهران در هر فصل ۲۰ روز و برای پلاک سایر شهر‌ها در هر فصل، ۱۵ روز است. برای این تعداد مجاز در هر فصل جریمه‌ای اعمال نمی‌شود. ثبت نام در این طرح رایگان است.
  • برای رزرو ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا باید وارد سایت تهران من شوید. در صورتی که افراد ثبت نام نکنند، اجازه استفاده از ۲۰ و ۱۵ روز رایگان را نخواهند داشت.

ساعت طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا تهران در سال ۱۴۰۱

با توجه به بازگشایی مدارس، ماه رمضان و تغییر ساعت کاری ادارات، طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۷ عصر اجرا خواهد شد. همچنین ساکنین محدوده طرح ترافیک می توانند تا قبل از ساعت ۹ یکبار خروج رایگان و بعد از ساعت ۱۶ یکبار ورود رایگان داشته باشند. آن یک بار خروج رایگان بعد از ساعت ۱۴ لغو شده است.

نرخ عوارض تردد در محدوده طرح آلودگی هوا

اگر در سایت تهران من ثبت نام خودرو خود را انجام داده باشید، اجازه استفاده از ۲۰ و ۱۵ روز رایگان را خواهید داشت. همچنین برای روزهای بیشتر باید باید نصف تعرفه طرح ترافیک را پرداخت کنید. همچنین برای آن­هایی که آدرس سکونتشان در محدوده اصلی و آلودگی هوا است، ۵۰% هزینه اعمال خواهد شد. در صورت داشتن معاینه فنی برتر هم از ۲۵% تخفیف بهره خواهند برد.  شهرداری تهران برای محاسبه صحیح و دقیق عوارض تردد، سامانه جدیدی را طراحی کرده است و می‌توان در آن طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا را به راحتی محاسبه کرد.

در این سامانه شهروند‌های تهرانی می‌توانند با وارد کردن نوع سوخت خودرو، محدوده تردد، محدوده سکونت و ساعت‌های تردد هزینه ورود به طرح آلودگی هوا و میزان عوارض را به صورت آنلاین محاسبه کنند.

آیا تردد غیر مجاز در محدوده طرح آلودگی جریمه دارد؟

شهرداری تهران برای هماهنگی بیشتر با پلیس راهور ناجا و از سال ۹۸ به بعد، فرصت ۳۰ روز را برای پرداخت جریمه در نظر گرفته‌است.

اگر در سامانه تهران من ثبت نام کرده باشید و اعتبار کافی در حسابتان نباشد، بالافاصله بعد از ورود به محدوده طرح، جریمه نخواهید شد و تا یک ماه فرصت دارید حساب خود را شارژ کنید. دقت کنید که اگر بعد از گذشت یک ماه حساب شما همچنان خالی باشد و شارژ مجدد انجام نشود، جریمه برای خودرو محسوب خواهد شد. همچنین تاکید می‌کنیم که این فرصت فقط برای افرادی است که در سامانه تهران من ثبت نام کرده باشند.

ارتباط محدوده طرح آلودگی هوا و محل زندگی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که محل سکونتان در طرح کنترل آلودگی هوا قرار دارد، نسبت به تردد خودرو و سایر افراد تفاوت‌هایی دارید. در صورتی که محل زندگی خود را در سامانه تهران من ثبت می‌کنید هر روز از ساعت ۸:۳۰ از محدوده طرح خارج و بعد از ۱۷ وارد محدوده خواهید شد. همچنین اگر به حلقه دوم طرح آلودگی بین ساعت ۸:۳۰ الی ۱۷ وارد شوید، از تخفیف ۵۰ درصدی بهره‌مند خواهید شد.

ثبت آدرس محل زندگی

برای ثبت منزل باید وارد حساب کاربری خود شوید و به بخش خدمات طرح ترافیک، مراجعه کنید بعد از آن وارد قسمت شرایط خاص شهروند‌ها شوید و گزینه ساکنان محدوده طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا را انتخاب کنید.

در این قسمت مالک یا مستاجر بودن خود را مشخص کنید. در صورت مالکیت منزل، باید تصویر سند خانه و برای مستاجر بودن باید تصویر اجاره نامه قانونی خود را بارگذاری کنید. دقت کنید برای استفاده از این امتیاز باید عوارض نوسازی سال جاری را پرداخت کرده باشید و تصویر آن را هم بارگذاری کنید.

پس از این مراحل باید با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید تا ادامه کار برای ثبت منزل شما انجام شود. بعد از تایید این مدارک و انجام مراحل، شما می‌توانید از مزیت‌های این طرح استفاده کنید.

نکته مهم:

برای هر کدپستی فقط می‌توان یک خودرو را ثبت کرد و تردد فقط برای این خودرو از قبل ساعت ۸:۳۰ و بعد از ۱۷ است. اگر شما بیش از یک ماشین داشته باشید بهتر است خودرویی را ثبت کنید که بیشتر از سایر ماشین‌هایتان از آن استفاده خواهید کرد.

اطلاعات بیشتر درباره طرح آلودگی هوا

محدوده کنترل آلودگی هوا همان طرح زوج و فرد سابق است که تغییری در محدوده نداشته‌است و از شرق از تقاطع بزرگراه امام علی، از شمال، محدود به بزرگراه همت، از غرب به محدوده بزرگراه چمران و از جنوب، محدود به بزرگراه بعثت می‌شود.

محدوده طرح ترافیک از شرق محدود به خیابان شریعتی و هفده شهریور و همچنین از شمال محدود به خیابان مطهری و از غرب محدود به خیابان کارگر می‌شود. در طرح جدید پلاک خودرو معیار نیست. بدون در نظر گرفتن پلاک زوج و فرد سهمیه خودروهای تهران ۲۰ روز و برای خودروهای شهرستان ۱۵ روز مجوز تردد وجود دارد. استفاده بیش از سهمیه ورود و تردد، ممانعت ندارد و باید عوارض پرداخت کنید.

آیا استثنائات یا امتیاز‌های ویژه در طرح وجود دارد؟

بله. برای برخی از موارد امتیازهای ویژه‌ای در نظر گرفته شده است تا خودرو‌ها تردد آسان‌تری داشته باشند. این موارد عبارتند از:

  • ساکنان محدوده طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا
  • خبرنگار‌ها، روزنامه نگار‌ها و عکاس‌ها
  • جانبازهای ۲۵ درصد و بالاتر
  • بیمار‌های خاص و معلولان

چگونه از جریمه طرح ترافیک اطلاع داشته باشیم؟

پلیس راهنمایی و رانندگی از طریق ارسال پیامک به شماره موبایل واردشده در سامانه تهران من، میزان جریمه، ساعت و نوع تخلف را مشخص می‌کند.

برخی از مواقع ممکن است که پیامک جریمه برای شما صادر شود. در حقیقت خودرو پارک می‌باشد و در آن محدوده ترددی نداشته باشید. در این صورت باید به سایت مخصوص طرح ترافیک مراجعه کنید و در قسمت درج خلافی مغایرت‌ها را اعلام کنید.

رعایت قوانین طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا

در این مطلب درباره طرح آلودگی هوا و طرح ترافیک توضیحاتی دادیم که قبل از ورود به محدوده این طرح‌ها باید در سایت تهران من ثبت نام کنید. کافی است که برای تردد در محدوده ترافیک از مجوز‌های رسمی ‌استفاده کنید. برای دریافت مجوز تردد، می‌توانید از طریق کد دستوری#۱۳۷*۳*۱* طرح مورد نظر خود را خریداری کنید تا مشمول جریمه‌های شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی نشوید.

اگر ابهام یا سوالی دارید که در این مطلب پاسخ خود را نگرفته‌اید، می‌توانید در قالب کامنت و در انتهای این مطلب پرسش خود را مطرح کنید تا کارشناس‌های بیمه دات کام در کوتاه‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ دهند.

سامانه تهران من

با توجه به اینکه محدودیت‌هایی برای ورود و خروج خودرو‌ها در قوانین راهنمایی و رانندگی وجود دارد، اشخاص برای محاسبه سهمیه خود و استفاده از طرح‌ها، خرید طرح آلودگی هوا، کنترل ورود و خروج خودرو در طرح‌ها و اطلاع از محدوده‌های مجاز در سامانه تهران من، ثبت نام می‌کنند تا از جریمه‌های خود در این سامانه هم مطلع باشند.

برای پرداخت جریمه‌های شهرداری و عوارض شهرداری هم باید از طریق سامانه تهران من اقدام کرد.

چگونگی استفاده از سامانه تهران من

برای استفاده از سامانه تهران من و خرید طرح آلودگی هوا در ابتدا باید به این سایت مراجعه کرده و اطلاعات درخواستی را کامل کنید. این کار بسیار ساده است و کافی است که برای ثبت نام در سمت چپ و بالای سایت بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید تا صفحه ثبت نام برای شما باز شود.

در صفحه جدید روی گزینه شخص حقیقی کلیک کنید تا به صفحه بعد منتقل شوید که بر اساس فیلد‌های مشخص، باید اطلاعاتی را پر کنید. این اطلاعات کد ملی، تاریخ تولد، کد پستی، نام پدر و آدرس است که باید به درستی وارد شود. سپس کد امنیتی را وارد کرده و وارد مرحله بعد شوید.

در آخر یک کد برای شماره موبایل شما پیامک می‌شود که باید در فیلد فعال سازی نام کاربری وارد کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *