محدوده آلودگی هوا روی نقشه استان تهران

محدوده طرح ترافیک یکی از اصلی ترین و مهم ترین اقدامات برای کنترل آلودگی هوا و ترافیک در کلان شهر تهران است. به موجبات این طرح، طرح زوج و فرد هم در خیابان های پر تردد و خیابان های مناطق با شاخص آلودگی بالا در حال انجام است. خودروهایی با پلاک زوج در روزهایی خاص و خودروهایی با پلاک فرد در روزهایی خاص می توانند تردد کنند.

اما بعضی از افراد از خیابان هایی که در این محدوده هستند اطلاعی ندارند و یا ساعت های ممنوعیت را نمی دانند. به همین دلیل تصمیم داریم تا در رابطه با نقشه محدوده طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۱ برای شما عزیزان صحبت نماییم و مکان های دقیق را بر روی نقشه ارائه نماییم.

همچنین در رابطه با جریمه ورود به محدوده طرح می توانید به مطلب “جریمه ورود به طرح آلودگی هوا ۱۴۰۱‎” و در رابطه با ساعات طرح ترافیک در تهران به مطلب “طرح ترافیک تهران تا چه ساعتی است؟‎” مراجعه نمایید.

نقشه محدوده طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۰

مکان دوربین های نقشه در تاریخ ۱ خرداد ۱۴۰۱ بروزرسانی گردیده است

محدوده طرح ترافیک جدید تهران

بنا بر آخرین پیگیری انجام شده در خصوص تغییر محدوده طرح ترافیک جدید یا همان محدوده طرح کنترل آلودگی هوا به اطلاع میرساند که ابعاد محدوده طرح آلودگی هوا همان ابعاد محدوده طرح زوج و فرد سابق است که از شمال به بزرگراه همت(از تقاطع امام علی تا تقاطع چمران) از جنوب به بزرگراه بعثت(از تقاطع امام علی تا تقاطع نواب) از شرق به بزرگراه امام علی(از تقاطع همت تا تقاطع بعثت) و از غرب به بزرگراه نواب(از تقاطع بعثت تا تقاطع آزادی) و در ادامه به بزرگراه چمران(از تقاطع آزادی تا تقاطع همت) محدود می‌شود.

همچنین طبق اعلام راهنمایی و رانندگی،  محدودیت ورود به محدوده طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا در با دستور ستاد کرونا تا اطلاع ثانوی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ است. شایسته است مسئولان امر بجای افزایش محدوده طرح ها که فقط بصورت مقطعی کاربرد دارند طرح تولید وسائط نقلیه برقی و طرح گسترش انبوه وسائط نقلیه برقی عمومی را سرلوحه کار خویش قرار دهند. در اینصورت امکان کاهش آلودگی و تردد بصورت عمومی و نه تک سرنشین در همه مناطق شهر بوجود خواهد امد. متاسفانه با وجود طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا، باز هم همین محدوده جزو آلوده ترین مناطق شهر تهران میباشد.

ساعت طرح ترافیک جدید:

– شنبه تا چهارشنبه – ممنوعیت تردد از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶
– پنج شنبه ها – آزاد
– جمعه ها و تعطیلات رسمی – آزاد

طرح ترافیک: حرکت کلیه خودروها، (به جز وسایل نقلیه عمومی، امدادی، نظامی، انتظامی)، در هسته مرکزی شهر ممنوع میباشد، و تنها خودروهایی میتوانند در این نواحی تردد نمایند که دارای مجوز ورود به طرح ترافیک باشند.

ساعت طرح کنترل آلودگی هوا :

– شنبه تا چهارشنبه – ممنوعیت تردد از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶
– پنج شنبه ها – ممنوعیت تردد از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳
– جمعه ها و تعطیلات رسمی – آزاد

طرح کنترل آلودگی هوا یا همان طرح زوج و فرد سابق: اجازه تردد رایگان ۲۰ روزه برای هر خودرو در هر فصل فارغ از زوج یا فرد بودن آن است. این طرح از روز شنبه تا پنج‌شنبه هر هفته اجرا خواهد شد و فقط خودروهایی که در سایت تهران من ثبت نام کرده اند حق ورود به محدوده ی این طرح را دارند.

راهنمای نقشه طرح ترافیک:

رنگ بنفش: محدوده طرح ترافیک (از شمال مطهری، از جنوب شوش، از غرب کارگر، از شرق ۱۷ شهریور و شریعتی)

رنگ صورتی: محدوده طرح زوج و فرد (از شمال همت، از جنوب بعثت، از غرب نواب، از شرق امام علی)

رنگ آبی: نقشه شهر تهران

نکته: مرز طرح ها شامل طرح نمی شود، برای مثال اتوبان نواب جزء طرح زوج و فرد نیست.

نحوه ورود به طرح آلودگی هوا

در طرح ترافیک جدید که به طرح آلودگی هوا نام گرفته و در تهران اجرا شده است، تمامی خودرو‌ها بدون توجه به پلاک خود می‌توانند در هر فصل ۲۰ روز رایگان به محدوده زوج یا فرد ورود داشته باشند و و وقتی این ۲۰ روز تمام شد، برای بعد از آن باید عوارض بپردازند که عوارض آن نصف عوارض طرح ترافیک اصلی است.

خودروهایی که در سامانه «تهران من» (my.tehran.ir) ثبت‌نام نکرده باشند علاوه بر این‌که مشمول بدهیِ عوارض و جریمه راهنمایی و رانندگی می‌شوند، امکانِ استفاده از سهمیه ۲۰ روز ورود رایگان را نخواهند داشت.

توجه کنید این سهمیه‌ قابل‌ انتقال به فصل بعد نیست و در صورت عدم ورود به محدوده طرح آلودگی هوا سوخت میشود.

طرح آلودگی هوا در تهران

بر اساس طرح محدوده کنترل آلودگی هوا که مصوب شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در جلسه ۵۴ در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ است، تردد خودروها در حلقه دوم (زوج یا فرد سابق) دیگر به ‌صورت نوبتی و بر اساس رقم سمت راست پلاک خودروها نیست، بلکه همه خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز و خودروهای پلاک غیرتهران ۱۵ روز در هر فصل اجازه تردد رایگان در این محدوده را خواهند داشت و برای تردد بیش از سهمیه خود در محدوده کنترل آلودگی هوا باید نصف عوارض طرح ترافیک را پرداخت کنند.

از ابتدای تیرماه ۹۸ اجرای طرح زوج یا فرد پس از ۱۴ سال به پایان رسید و طرحی جدید با عنوان «محدوده کنترل آلودگی هوا» یا «حلقه دوم» با ویژگی‌های متفاوت جایگزین آن شد.

ابعاد و مرزهای این محدوده همان ابعاد و مرزهای محدوده زوج یا فرد سابق است اما مقررات مرتبط با آن تغییر می‌کند.

مرزهای این محدوده از سمت شمال به بزرگراه همت از تقاطع امام علی تا تقاطع بزرگراه چمران، از سمت جنوب به بزرگراه بعثت از تقاطع امام علی تا تقاطع نواب، از سمت شرق به بزرگراه امام علی از تقاطع همت تا تقاطع بعثت و از سمت غرب به بزرگراه نواب از تقاطع بعثت تا تقاطع آزادی و در ادامه به بزرگراه چمران از تقاطع آزادی تا تقاطع همت محدود می‌شود.

معرفی اپلیکیشن فرمون

لازم به ذکر است اپلیکیشن فرمون با هشدار به هنگام نزدیک شدن به دوربین های محدوده طرح کنترل آلودگی هوا ( طرح زوج و فرد سابق) و دوربین های محدوده طرح ترافیک از ورود شما به محدوده جلوگیری می کند.

یکی از ویژگی های جالب توجه اپلیکیشن فرمون ابزارهایی برای جلوگیری از جریمه شدن رانندگان است. اپلیکیشن فرمون به هنگام نزدیک شدن به دوربین های طرح ترافیک و یا کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) با آلارم به شما هشدار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *