۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها و موتورسیکلت‌هاست

139308231444431494081443

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در برنامه نگاه یک در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌های اجرا شده سازمان حفاظت محیط زیست برای بهبود هوا کارآمد بود، اظهار داشت: البته فقط سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند به تنهایی مشکلات آلودگی هوا را برطرف کند.

وی افزود: دستگاه‌های مختلفی در ارتباط با رفع آلودگی هوا مسئولیت دارند از جمله وزارت خانه های کشور ، نفت و صنعت ، معدن و تجارت، بهداشت ، درمان و نیز سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان استاندارد ،شهرداری ها و دیگر عوامل. وضعیت هوای کلانشهر تهران و دیگر کلانشهرها مناسب نیست اما باید پذیرفت این موضوع یک یا دو ساله برطرف نمی‌شود.

شهریاری ادامه داد: باید صادقانه مشکلات را به مردم بگوییم و از آنها در جهت رفع آلودگی هوا کمک بگیریم و عزم و اراده ملی نیاز است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها و موتورسیکلت‌هاست، گفت: گاز هم سوخت کاملاً پاکی نیست ، بهترین سوخت ، انرژی هسته‌ای است که ما از آن محروم هستیم.

شهریاری افزود: حدود ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران داریم که هر کدام از آنها به اندازه ۴ تا ۵ خودرو ایجاد آلایندگی می‌کنند. تا زمانی که سیستم حمل و نقل عمومی را تقویت نکنیم نمی توان امیدوار بود به این زودی مشکلات حل می‌شود. الان وضعیت بهتر شده اما درصد آن خیلی کم است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه مسائل سیاسی وارد این ارزیابی ها می شود سازمان های نظارتی باید مستقل باشند و مثلاً سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان استاندارد نباید زیرمجموعه دولت و رئیس جمهور باشد در غیر این صورت موجب می شود در برخی مواقع این سازمان ها به علل گوناگون واقعیت ها را نگویند.

وی گفت: در روز در کشور ما ۷۵ میلیون لیتر بنزین توزیع می شود که حدود ۲۵ میلیون لیتر آن استاندارد یورو ۴ دارد.

شهریاری با بیان اینکه باید همه زیرساخت های حمل و نقل عمومی را که مهمترین آن مترو است تقویت کنیم، افزود: در مجلس نهم، ۲ میلیارد دلار برای مترو گذاشتیم اما دولت به مترو اختصاص نداد.

وی گفت: بنزینی که در اردیبهشت ماه وارد شد با بررسی مجلس و بر اساس گزارش سازمان استاندارد و سازمان بازرسی کل کشور ، حتی بنزین یورو ۲ هم نبود که به اسم بنزین یورو ۴ وارد و مطرح شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود:۲۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ که اکنون توزیع می‌شود تولید داخل کشور است و معلوم نیست، بنزین یورو ۴ که ادعا می شود کجاست؟
شهریاری تاکیید کرد: حل مشکل آلودگی هوا زمان بر است و در مدت کوتاه نباید انتظار داشت حل شود.

**تا پایان سال ۹۵ همه اتوبوس‌های دیزل شرکت واحد تهران را به فیلتر مجهز می‌شود

حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران هم در ادامه درباره طرح شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای این کلانشهر گفت: این طرح شامل پروژه‌های متعدد در مورد کنترل آلودگی در منابع و به ویژه منابع متحرک سطح شهر تهران است.

وی با بیان اینکه این طرح از یک و نیم سال پیش عملیاتی شده است، افزود: سیاست کلی شهرداری تهران برای مبارزه با آلودگی هوا، کنترل آلودگی از منابع است لذا به تک تک منابع آلودگی هوا در شهر تهران توجه کردیم به ویژه منابع ترافیکی و آنها را به بخش های مختلف تقسیم و برای هر بخش، برنامه‌های خاص خودش را طراحی کردیم.

حسینی ادامه داد: برای مثال در بحث خودروهای دیزل اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران شروع کردیم به نصب فناوری پیشرفته ای که روی خودرو نصب می شود و دود سیاه آن را جذب و فرآوری و از آلاینده ها پاک می کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران گفت: کارهای تحقیقاتی آن انجام شده و اکنون دو نمونه اتوبوس و تا پایان هفته آینده ۵ نمونه اتوبوس به صورت آزمایشی این فیلترها روی آن نصب و آزمایش می شود.

حسینی با بیان اینکه تا پایان سال ۹۵ همه اتوبوس های دیزل شرکت واحد تهران را به این فیلترها تجهیز می‌کنیم، افزود: این فناوری بسیار پیشرفته و گران قیمتی است اما شهرداری تهران بودجه لازم را برای تجهیز این اتوبوس ها به این فیلتر فراهم کرده است .

وی اضافه کرد: البته در مصوبه هیئت وزیران مصوب اردیبهشت امسال هم این موضوع آمده است که شهرداری در کل کشور در ۲۴ ماه موظف به تجهیز ناوگان حمل ونقل عمومی به این نوع فیلترها است.
حسینی گفت: از ابتدای سال ۹۴ همه خودروهای دیزل تولیدی کشور وحتی وارداتی باید مجهز به این فیلترها باشد .

حسینی در پاسخ به اینکه درخواست شهرداری تهران مبنی بر اینکه مسئولیت رفع آلودگی هوای شهر تهران به شهرداری سپرده شود به چه معناست، افزود: مواردی است که خارج از اختیارات حوزه شهرداری تهران است برای مثال در زمینه موتورسیکلت، جمع بندی و محاسبات ما نشان می دهد بخش عمده ای از آلودگی مرکز شهر تهران متعلق به موتورسیکلت است متاسفانه موتورسیکلت های کاربراتی بنزینی عمدتا وارداتی از چین با کیفیت بسیار پایین در شهر تهران در حال تردد هستند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران گفت: هیچکدام از موتورسیکلت هایی که در مرکز شهر و بازار تهران تردد می کنند به استاندارد یورو ۳ نزدیک هم نیستند. شهرداری تهران برای موتورسیکلت‌های برقی که کاملا پاک با آلایندگی هوا و صدای صفر هستند برنامه‌ای را تدوین کرد و برای کسانیکه از این موتورسیکلت های برقی خریداری کنند شش و نیم میلیون تومان وام بدون بهره در نظر گرفته است که به عنوان تسهیلات اعطا کند.

وی ادامه داد: همزمان در شورای ترافیک شهر تهران مصوبه ای را گذراندیم که از چند ماه آینده تردد موتورسیکلت های بنزینی در مرکز شهر تهران ممنوع خواهد بود .

حسینی با اشاره به اینکه ارزانی موتورسیکلت های بنزینی بخاطر کیفیت پایین آن است، گفت: موتورسیکلت های برقی که بتوانند در شهر تهران حرکت کنند در بازار دنیا حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار قیمت دارند که الان ۲۵ شرکت داخلی مبادرت به واردات و مونتاژ این موتورسیکلت ها کردند و قیمت آنها از ۸ تا ۱۵ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه شهرداری حاضر است شش و نیم میلیون تومان آن را بصورت وام اعطاء ‌کند، افزود: موتورسیکلت های بی کیفیت بنزینی ۱۵ گرم آلودگی به ازای هر کیلومتر پیمایش ایجاد می کنند در حالی که یک خودروی استاندارد حتی یورو ۲ در حالت صفر کیلومتر دو و هفت دهم گرم در کیلومتر آلودگی تولید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *