بررسی تأثیر قطی برق بر آلودگی هوای شهرهای کشور

یکی از مسائلی که این روزها توجهات بسیاری را به سمت خود جلب نموده است، مسئله قطعی برق است. بدین صورت که در اکثر شهرها و استان های کشورمان برای یک بازه زمانی دو ساعته برق قطع می شود.

علت این قطعی برق را به عوامل مختلفی ارتباط دادند، عده ای علت قطعی برق را صادر کردن برق به کشورهای همسایه عنوان کردند. عده ای دیگر معتقد بودند که چینی ها در ایران مشغول استخراج بیت کوین هستند و علت این قطعی برق، چینی ها هستند. عده ای دیگر هم بر این باورند که بین قطعی برق و آلودگی هوا ارتباطی وجود دارد.

از این رو، ما بر آن شدیم تا به بررسی تأثیر قطی برق بر آلودگی هوای شهرهای کشور بپردازیم و جزییات این خبر را برای شما تشریح کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی آلودگی هوا و قطعی برق

دیگر نمی گوییم مردم تهران دارند زیر بار این هوای آلوده له می شوند و کم مانده خفه شوند. این جمله ها دیگر روی دولتمردان اثری ندارد و مردم حتی اگر راهی بیمارستان شوند و با ریه های مچاله از آلودگی، با زندگی وداع بگویند برای آنها علی السویه است. امروز که دوشنبه است باید استان تهران تعطیل می بود، دیروز هم که یکشنبه بود باید مشاغل دولتی و خصوصی همه تعطیل می شدند اما نشدند، آن هم فقط به دلیل تعلل دولت، شاید هم بی میلی اش به تعطیلی یا دلایل دیگری که مردم محرم نیستند تا بدانند. پرونده آلودگی هوا را که به کناری بگذاریم، باید پرونده خاموشی های اخیر را باز کنیم که در کنار آلودگی هوا موجب رنجش مردم است. از رنج هم که حرف نزنیم باید از رابطه مرموز آلودگی هوا، خاموشی های گسترده و سوخت مازوت بگوییم که آنقدر حرف و حکایت ضد و نقیض درباره اش وجود دارد که آدمی سرگیجه می گیرد.

از دو روز پیش بسیاری از مناطق پایتخت و برخی شهرهای ایران شاهد خاموشی های دو ساعته بودند. تنها در یک روز۶۰درصد استان البرز قطعی برق داشته و آنطور که خبرهای رسمی حکایت می کند قطع گاز نیروگاه ها موجب خاموشی ناگهانی برق مناطقی از بجنورد، مرکز خراسان شمالی و چهار شهرستان دیگر این استان و غافلگیری مردم شده است. بخش هایی از تهران نیز دیشب برای ساعاتی در تاریکی فرو رفت و ادارات برق در برخی مناطق پاسخ تلفن های مکرر مردم را نمی دادند.

این خاموشی ها، این آلودگی های گسترده هوا که حتی شهرهای اطراف تهران که تردد خودرویی در آنها کم است و نیز بی میلی دولت به تعطیل کردن شهرهایی که مردمانش اکسیژن کم آورده اند همه روی هم تبدیل به یک معمای عجیب شده است.

عصر شنبه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران جلسه اش را در حالی تمام کرد که تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه را به تصویب رسانده بود اما همان عصرگاه، معاون عمرانی استاندار تهران به ما گفت که تعطیل شدن تهران منوط است به تایید نهایی هیات دولت یا شخص معاون اول رئیس جمهوری. ما از او پرسیدیم آیا ممکن است دولت با تعطیلی تهران مخالفت کند که او گفت ممکن است، چون احتمال دارد ادله ای داشته باشد ولی با این حال عبدالرضا چراغعلی ته دلش روشن بود که دولت موافقت می کند.

مخالفت دولت با تعطیلی تهرانی که زیر بار هوای سمی و کرونا کمر خم کرده بیش از آن که امیدهای معاون استاندار را ناامید کند، بیشتر شبیه یک چیستان است، دولتی که حتما اطلاعات مفصل تری از آنچه ما رسانه ها در اختیار داریم در اختیارش قرار می گیرد و عمق فاجعه برایش عیان تر است. دولت حتما می داند این تعطیلی ها برای خوشگذرانی مردم نیست بلکه به دلیل درخانه ماندن آنها و شاید کمتر لطمه خوردن شان از این هوای مسموم است. اما دیروز سخنگوی ستادملی مقابله با کرونا و معاون وزیربهداشت در پاسخ به سوال ما توضیحاتی داد که می شد از آن ته ذهن دولت را خواند، ذهنی که پیش خودش فکر می کند تعطیل شدن تهران مساوی است با خوشگذرانی پایتخت نشینان.

 با تعطیلی مخالفیم

توضیحات علیرضا رئیسی تعجب آور بود و استدلال های او به دل نمی نشست. رئیسی در پاسخ به این که چرا دولت، تهران را دیروز و امروز تعطیل نکرد طوری توضیح داد که به نظر می آمد اصلا تعطیل نشدن تهران با خواست وزارت بهداشت اتفاق افتاده. او به جام جم گفت: امسال تهران و شهرهای دیگر کم تعطیل نبوده اند، حالا هم نیمی از کارمندان و بسیاری از کسب و کارها تعطیل اند بنابراین نیازی به تعطیلی دوباره نیست.

او عنوان کرد: با تعطیلی عمومی، تهرانی ها و مردم بقیه کلانشهرها به شهرهای شمالی سفر می کنند که این شاید برای شهرهای آلوده خوب باشد و به کاهش آلودگی ها کمک کند اما احتمال افزایش شیوع ویروس کرونا را زیاد می کند.

اما معاون وزیربهداشت که نماینده وزارتخانه خویش محسوب می شود، واقعا دارد در مورد کدام دسته از مردم حرف می زند. آیا به زعم وزارت بهداشت همه مردم هر وقت اراده کنند می توانند به سفر بروند، یا این که اگر آنها اراده کنند، هیچ ناظری در جاده ها نیست که جلوی خاطیان را بگیرد؟ اصلا اگر مردم تا این حد فرصت طلب فرض می شوند چرا رئیس جمهوری روز شنبه از همراهی خوب مردم در مهار کرونا و رعایت دستورالعمل ها قدردانی کرد؟

البته در این میان می توان حدسی دیگر نیز زد و این بی میلی دولت به تعطیلی و این همه صغری و کبری چیدن را پوششی دانست بر ماجرای مازوت سوزی در نیروگاه ها به این معنی که چون دولت علت اصلی آلوده شدن هوای شهرهای بزرگ را می داند و مطمئن است نیروگاه ها را باید باز هم با سوخت مازوت سرپا نگه دارد پس نیازی به تعطیل کردن شهرهای آلوده مخصوصا تهران احساس نمی کند چرا که اگر دیروز و امروز را تعطیل می کرد می بایست فردا و پس فردا را و شاید روزهای دیگر از هفته های آینده را نیز تعطیل می کرد.

ما این نقاط مبهم را باید کجای دلمان بگذاریم و باید چطور با آنها کنار بیاییم ؟ البته شاید لازم نباشد زیاد به خودمان فشار بیاوریم و غصه این چیزها را بخوریم چون وضع همینی است که هست. پایداری جو و تداوم آلودگی هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت تا آخرهفته به روایت سازمان هواشناسی چیزی است که ما ساکنان شهرهای بزرگ باید به آن خو بگیریم و ما تهرانی ها باید به اخباری مثل این که کیفیت هوا در ۱۹ ایستگاه در شرایط ناسالم برای همه گروه های سنی است  -خبری که دیروز شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد- عادت کنیم.

ما تهرانی ها باید یاد بگیریم که دیگر زمستان ها فکر هوای پاک را از سرمان به در کنیم و چه جنوب شهری هستیم وچه شمال شهری، انتظاری از هوا و مسوولان نداشته باشیم.

 بررسی قطعی برق از دید محیط زیست

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر قطع موقتی برق برای عدم مصرف مازوت و کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: سازمان محیط زیست قصد دارد مردم ایران به ویژه کلانشهر‌های آلوده را مجبور به قطعی برق کند تا از مازوت استفاده نشود، اما این اظهار نظر صحت ندارد.

او با بیان اینکه قطع برق برای کنترل آلودگی هوا یک اظهار نظر بدون معنی و مفهوم است، گفت: من به عنوان یک کارشناس محیط زیست نمی‌توانم این را بپذیرم که هیچکدام از نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نمی‌کنند.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: با این اظهار نظر‌ها نمی‌توان آلودگی هوا را کنترل کرد، بار‌ها سازمان محیط زیست اعلام کرده است که از مازوت استفاده نمی‌شود، اما به تازگی می‌گویند که نیروگاه‌ها در حال استفاده از مازوت هستند.

محبوب فر تشریح کرد: نیروگاه‌ها و صنایعی در کشور ایجاد شده است که به دلیل زیرساخت هایشان تنها می‌توانند از گازوئیل و مازوت استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه قطعی برق‌ها حداکثر ۲۰ درصد در کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد، گفت: در کشورمان ایران کم و کاستی در زمینه برق ندارد و با این خاموشی‌ها نمی‌توان آلودگی هوا را کنترل کرد.

گفتنی است در روز گذشته بعد از اظهارات نظر رئیس سازمان محیط زیست درباره قطع موقتی برق نزدیک به ۱۰ منطقه تهران قطع شده، این قطعی برق در شهر‌های دیگر کشور نیز چند روزی‌ست سابقه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *