شاخص آلودگی هوا تبریز‎

آلودگی هوا در تمام کلان شهرهای دنیا یک مسئله غیر فابل اجتناب است. از جمله در کلان شهرهای ایران که هنوز به یک راه حل مفید و کاربردی برای کنترل آلودگی هوا دست نیافته اند. تبریز یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران است که متاسفانه با مساله آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند و متاسفانه این روزها همراه با شرد شدن و برودت هوا این مسئله آلاینده ها برای هموطنان تبریزی ایجاد مشکل نموده است. به گونه ای که هوای این شهر برای گروههای حساس، ناسالم عنوان شده است.

در زیر می توانید اطلاعات مربوط به هوای شهر تبریز و میزان آلودگی آن را در چند روز اخیر مشاهده نمایید. فراموش نکنید که ما هم جزیئ از این آلودگی ها هستیم پس بیایید با رعایت نکات لازم هوایی پاک و سالم را به خود و دیگران هدیه دهیم.

تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام این مرکز، میانگین ۲۴ ساعت گذشته شاخص آلودگی هوای تبریز از ساعت ۹ دیروز تا ۹ امروز براساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر ۱۲۸ بوده است.

گزارش حاکی است: در وضعیتی که هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است، توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان از فعالیت طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.

هوای تبریز از روز یکشنبه پنجم دی ماه از وضع سالم خارج شده و امروز هفتمین روز متوالی آلودگی هوای این شهر است.

در همین حال اداره کل هواشناسی استان نیز با صدور هشداری اعلام کرد: پایداری جو، افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی استان به ویژه تبریز تا دوشنبه این هفته ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، شاخص آلودگی از صفر تا ۵۰ هوای پاک، از ۵۰ تا ۱۰۰ سالم، از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است و از ۱۵۰ تا ۲۰۰ نیز بیانگر ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌ها است و شاخص آلودگی بیش از ۲۰۰ نیز وضعیت بحرانی آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰

مرکز پایش کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: میانگین ۲۴ ساعت گذشته شاخص آلودگی هوای تبریز از ساعت ۹ دیروز تا ۹ امروز بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر ۱۳۴ است که ناسالم برای گروه‌های حساس محسوب می‌شود.

به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان توصیه شده است از فعالیت طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.

هوای تبریز از روز یکشنبه پنجم دی ماه از وضع سالم خارج شده است.

اداره کل هواشناسی استان  آذربایجان شرقی اعلام کرده است: پایداری جو، افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهر‌های بزرگ و صنعتی استان به ویژه تبریز تا فردا ادامه خواهد داشت.

شاخص آلودگی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، از ۵۰ تا ۱۰۰ سالم، از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس است و از ۱۵۰ تا ۲۰۰ نیز بیانگر ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌ها است و شاخص آلودگی بیش از ۲۰۰ نیز وضعیت بحرانی آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰

طی ساعت گذشته
O ۳
متوسط
«ازن سطح زمین» می‌تواند مشکلات تنفسی موجود را تشدید کند و سبب ناراحتی گلو، سردرد و درد سینه شود.
۲۶
۶۰ µg/m³
PM ۲.۵
عالی
«ذرات ریز» به ذرات آلاینده تنفس‌پذیر با قطر کمتر از ۲.۵ میکرومتر گفته می‌شود که می‌توانند وارد ریه و جریان خون شوند و سبب بروز مشکلات جسمی جدی شوند. ریه و قلب بیشترین تاثیر را از این آلاینده می‌پذیرند. قرار گرفتن در معرض این ذرات ممکن است سبب سرفه یا تنگی‌نفس، تشدید آسم و بیماری تنفسی مزمن شود.
۱۳
۷ µg/m³
PM ۱۰
عالی
«ذرات ریز» به ذرات آلاینده تنفس‌پذیر با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر گفته می‌شود. ذرات بزرگتر از ۲.۵ میکرومتر ممکن است در مجرای تنفس انباشته شود و مشکلات جسمی ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض این ذرات ممکن است سبب ناراحتی چشم و گلو، سرفه یا تنگی‌نفس، و آسم شدید شود. قرار گرفتن مکرر و مفرط در معرض این ذرات ممکن است مشکلات جسمی شدید ایجاد کند.
۱۰
۱۰ µg/m³
NO ۲
عالی
استنشاق مقدار چشمگیر دیوکسید نیتروژن احتمال بروز مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد. سرفه و تنگی‌نفس رایج است و افزایش مدت قرار گرفتن در معرض این آلاینده، ممکن است سبب بروز مشکلات جسمی جدی‌تر مانند عفونت تنفسی شود..
۴
۹ µg/m³
CO
عالی
مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ و بی‌بوست و اگر به میزان چشمگیر استنشاق شود، ممکن است سبب سردرد، تهوع، سرگیجه و استفراغ شود. قرار گرفتن مکرر و بلند-مدت در معرض این آلاینده ممکن است سبب بیماری قلبی شود
۱
۱۴۰ µg/m³
SO ۲
عالی
قرار گرفتن در معرض دیوکسید گوگرد ممکن است سبب ناراحتی چشم و گلو، تشدید آسم و بروز برونشیت مزمن شود.
۱
۱ µg/m³

پیش بینی هوا و شاخص آلودگی هوای تبریز

امروز

۱۰/۱۳

۲۸
شاخص کیفیت هوا

متوسط

کیفیت هوا به طور کلی برای بیشتر افراد مناسب است. البته، گروه‌های حساس ممکن است بر اثر فعالیت بلند-مدت دچار نشانه‌های جزیی تا متوسط شوند.

سه‌شنبه

۱۰/۱۴

۲۸
شاخص کیفیت هوا

متوسط

کیفیت هوا به طور کلی برای بیشتر افراد مناسب است. البته، گروه‌های حساس ممکن است بر اثر فعالیت بلند-مدت دچار نشانه‌های جزیی تا متوسط شوند.

چهارشنبه

۱۰/۱۵

۳۰
شاخص کیفیت هوا

متوسط

کیفیت هوا به طور کلی برای بیشتر افراد مناسب است. البته، گروه‌های حساس ممکن است بر اثر فعالیت بلند-مدت دچار نشانه‌های جزیی تا متوسط شوند.

پنجشنبه

۱۰/۱۶

۴۱
شاخص کیفیت هوا

متوسط

کیفیت هوا به طور کلی برای بیشتر افراد مناسب است. البته، گروه‌های حساس ممکن است بر اثر فعالیت بلند-مدت دچار نشانه‌های جزیی تا متوسط شوند

تعریف شاخص کیفیت هوا

کیفیت هوا، زندگی و تنفس انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. همان گونه که وضعیت آب و هوا روزبه روز و حتی ساعت به ساعت تغییر می کند، کیفیت هوا نیز می تواند متغیر باشد. مدیریت پایش ونظارت بر کیفیت هوا در شهرهای بزرگ داده های مربوط به کیفیت هوا را به شاخص کیفیت هواتبدیل می کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار عموم مردم قرار می دهد. بنابراین شاخص کیفیت هوا
یک ابزار کلیدی جهت آگاهی از کیفیت هوا، نحوۀ اثر آلودگی هوا بر سلامت و روش های محافظتیدر برابر آلودگی هوا است.
AQI   به طور کلی شاخصی جهت گزارش روزانه کیفیت هوا است. این شاخص مردم را از کیفیت هوا )پاک بودن یا آلوده بودن آن( آگاه می سازد و اثرات سلامتی مرتبط با آن را ارائه می کند. به عبارت دیگر AQI  به اثرات سلامتی ناشی از مواجهه با هوای آلوده )ناسالم( می پردازد. شاخص کیفیت هوا(AQI   برای پنج آلاینده اصلی هوا یعنی ذرات معلق، دی اکسیدنیتروژن، ازن سطح زمین، منوکسیدکربن و دی اکسیدگوگرد محاسبه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *