طرح ترافیک تهران تا چه ساعتی است؟‎

ترافیک یک از معضلات اصلی بسیاری از کلان شهرهای کشورمان، از جمله پایتخت، یعنب تهران است. سالیان سال اصل که طرح ترافیم برای شهروندان تهرانی اجرا شده است. اما سران پایتخت باید به فکر راه حل های بنیادی برای کم کردن ترافیک و از بین بردن آن باشند زیرااین طرح ترافیک، هیچ تاثیری در پیشگیری از ترافیک نداشته و تنها یک وسیله کنترل ترافیک است. به هر حال شهروندان تهرانی هنوز هم در رابطه با مسئله طرح ترافیک سردرگم هستند و همواره در رابطه با چند و چون این طرح شوالهای بسیاری دارند. امروز تصمیم داریم تا دررابطه با طرح ترافیک در تهران صحبت کنیم و ساعت ورود و خروج و جزییات بیشتری از این طرح را برای شما عزیزان ارائه دهیم تا ان شالله بتوانیم پاسخگوی نیاز شما باشیم.

به امید روزی که شهری پاک و به دور از آلودگی داشته باشیم.

ساعت ورود و خروج به طرح ترافیک

معاون ترافیک شهرداری تهران ساعت اجرای طرح ترافیک از ابتدای آذرماه را اعلام کرد.

  • ساعت شروع طرح ترافیک: ۷:۳۰ صبح
  • ساعت پایان طرح ترافیک: ۱۷:۳۰ بعد از ظهر

وضعیت طرح ترافیک پنجشنبه ها

  • طرح ترافیک اصلی روزهای پنجشنبه اجرا نمی‌شود.
  • روزهای پنجشنبه فقط طرح آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) اجرا می‌شود.

هم‌چنین جهت تسهیل در تردد، ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک یا طرح کنترل آلودگی هوا در صورت احراز هویت در دفاتر خدمات الکترونیک شهر می‌توانند قبل از ۹ صبح یک خروج رایگان و بعد از ساعت ۱۴:۳۰ یک ورود رایگان به محدوده‌های مربوطه داشته باشند.
شهروندان تهرانی برای ورود به محدوده طرح ترافیک، باید در سامانه «تهران ‌من» روز ورود خود به طرح ترافیک را رزرو کنند، در غیر این‌صورت محاسبه عوارض تردد خودرو با بیشینه ضرایب و به‌ازای هر روز تردد با نرخ ۷۸۷.۵۰۰ ریال مستقل از ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودرو انجام خواهد شد.
برای ورود به محدودۀ کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) نیازی به رزرو نیست.

افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر، تردد سنگین وسایل نقلیه و افزایش تاخیر در ترددها و بروز ترافیک‌های شدید، اشباع فضای پارک حاشیه‌ای و افزایش پارک دوبله و در نتیجه، کاهش ظرفیت معابر از جمله دلایلی است که از سوی مسئولان برای آغاز دوباره طرح های ترافیکی ذکر شده است.
شهروندان محترم می توانند برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر در خصوص طرح ترافیک به سامانه تهران من به نشانی my.tehran.ir مراجعه فرموده و یا با شماره ۱۳۷ کد ۵ تماس حاصل نمایند.

خودروهایی که در سامانه تهران من ثبت نام نکرده اند چنانچه در این ساعات وارد محدوده طرح ترافیک شوند، علاوه بر اعمال عوارض توسط دوربین‌ها نیز جریمه خواهند شد.

خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند و وارد محدوده زوج و فرد شوند توسط دوربین های هوشمند شناسایی و روزانه ۵٠ هزار تومان جریمه خواهند شد.

براساس مصوبه شورای شهر تهران قیمت پایه مجوز طرح ترافیک ۳۵ هزار تومان است اما فردی که دارای معاینه فنی برتر باشد و ساعت غیراوج در محدوده طرح ترافیک تردد کند، می بایست ۲۰ هزار و ۵۸۰ تومان پرداخت کند، اما فردی که خودرواش دارای معاینه فنی عادی است و در ساعت پیک وارد طرح شود باید ۶۳ هزار تومان بپردازد.

۵ شنبه‌ها نیز مانند سنوات گذشته طرح ترافیک اجرا نمی‌شود و تنها طرح کاهش آلودگی هوا در شهر اجرایی می‌شود.

شهروندان دقت داشته باشند که اگر یک فرد بدون رزرو مجوز وارد طرح ترافیک شود ما بدون محاسبه نوع معاینه فنی و ساعت ورود، بیشترین مبلغ ورود به طرح را برای او محاسبه می‌کنیم.

آخرین وضعیت یکبار خروج رایگان از طرح

  • براساس آخرین تغییرات ساعت اجرای طرح ترافیک تهران، همچنان امکان یک بار خروج رایگان بعد از ساعت ۱۴:۳۰ فراهم است.
  • بهتر است ابتدای هر هفته روزهای احتمالی ورود به محدود ه طرح ترافیک در سایت تهران من رزرو شوند.

طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در چه ساعاتی اجرا می گردد؟

طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۱۷:۰۰ اجرا خواهد شد و یکبار خروج از محدوده های ترافیکی از ساعت ۱۴:۳۰ به بعد رایگان می باشد. ضمنا اعلام می گردد در روز پنجشنبه ها تنها محدوده کنترل آلودگی هوا از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳ اجرا می شود.

 آیا ابعاد و مرزهای محدوده کنترل آلودگی هوا با محدوده زوج یا فرد سابق متفاوت است؟

خیر، ابعاد و مرزهای این محدوده همان ابعاد و مرزهای محدوده زوج یا فرد سابق است.

مرزهای این محدوده از شمال به بزرگراه همت (از تقاطع امام علی (ع) تا تقاطع شهید چمران) ،

از سمت جنوب به بزرگراه بعثت ( از تقاطع امام علی (ع) تا تقاطع شهید نواب)،

از سمت شرق به بزرگراه امام علی(ع) از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت) و

از سمت غرب به بزرگراه شهید چمران ( از تقاطع شهید همت تا تقاطع بعثت) محدود می شود.

 آیا برای خروج از محدوده کنترل آلودگی هوا در صورتیکه روز پلاکم باشد باید عوارض پرداخت شود ؟

با توجه به اجرای طرح کنترل آلودگی هوا، زوج یا فرد بودن پلاک خودرو ملاک تردد نمی‌‌باشد. هر خودرو با پلاک تهران به شرط ثبت نام در سایت تهران من و افزودن خودرو در اکانت تهران من ، ۲۰ روز در هر فصل مجاز به تردد رایگان در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) می‌باشد. این مزیت برای خودروهای پلاک شهرستان تا ۱۵ روز برای هر فصل برقرار می‌باشد.

چنانچه خروج از محدوده آلودگی هوا صورت گیرد ، از سهمیه فصلی کسر و چنانچه خروج از محدوده طرح ترافیک انجام گیرد .عوارض در نظر گرفته خواهد شد و از شارژ حساب شهروندی کسر خواهد شد.

نکته: تعداد روزهای مجاز تردد های رایگان فصلی قابل انتقال به فصل بعد نیست. در ضمن پلاک های تهران شامل پلاک هایی می شود که دو رقم سمت راست آن شامل ۱۱-۲۲-۳۳-۴۴-۵۵-۶۶-۷۷-۸۸-۹۹-۱۰-۲۰-۳۰ باشد.

 آیا با سهمیه ۲۰ روز در هر فصل می توان وارد محدوده طرح ترافیک اصلی شد؟

خیر، سهمیه ۲۰ روز تردد رایگان فقط جهت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا می باشد و چنانچه قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را دارید می بایست حساب شهروندی خود را به میزان کافی شارژ نمایید تا در زمان انجام محاسبات مبلغ تعرفه بصورت خودکار کسر گردد.

 آیا برای بهره مندی از امتیاز ۲۰ روز در هر فصل برای ساکنین کنترل آلودگی هوا نیاز به انجام کار خاصی می باشد؟

فقط کافیست در تهران من ثبت نام و سپس در قسمت “عوارض خودرو و طرح ترافیک” و گزینه “افزودن خودرو” اقدام به ثبت خودرو نمایید.

 آیا خروج از محدوده کنترل آلودگی هوا نیز باعث کسر از سهمیه ۲۰ روز می شود؟

بلی، اصل بر تردد است لذا خروج نیز همانند ورود شامل این موضوع می شود.

جهت اعتراض به پیامک ارسال شده مبنی بر تردد غیر مجاز در محدوده ترافیکی چه اقدامی می بایست انجام دهیم ؟

پس از ورود به حساب کاربری از منوی سمت راست گزینه پشتیبانی را انتخاب و اقدام به ثبت تیکت نمایید.

در نظر داشته باشید ارائه اطلاعات معبر و یا خودروی متخلف ( مخدوش کننده پلاک) فقط با نامه از دستگاه قضایی و یا نیروی انتظامی و پاسخ به آن نامه میسر می باشد.

 آیا برای استفاده از ۲۰ روز تردد رایگان در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا نیاز به رزرو روز می‌باشد؟

خیر، پس ازتردد در محدوده کنترل آلودگی هوا پلاک شما توسط دوربین ها ثبت می گردد و در ابتدا از سهمیه فصلی شما به صورت سیستمی کسر خواهد شد . در قسمت “خانه” می توانید سهمیه تردد باقیمانده در فصل را مشاهده نمایید و همچنین در قسمت “عوارض خودرو و طرح ترافیک” تعداد روزهای تردد مجاز فصلی مصرف شده قابل رویت می باشد.

جهت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) چه اقدامی باید انجام شود ؟

در هر فصل تا ۲۰ روز برای دارندگان خودروی پلاک تهران و ۱۵ روز برای پلاک شهرستان تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا رایگان می باشد . اما برای روزهای بیش از آن تعرفه به صورت نیم بها (نصف هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک) محاسبه می‌شود . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعرفه ها می توانید به سایت تهران من ،عوارض محدوده های ترافیکی قسمت محاسبه عوارض مصوبه ویژه اپیدمی کووید ۱۹  مراجعه نمایید .

در صورت ورود به محدوده طرح ترافیک و عدم شارژ ،آیا جریمه لحاظ خواهد شد یا هنوز امکان شارژ وجود دارد؟

در صورت تردد در محدوده های ترافیکی در زمان انجام محاسبات در صورت عدم شارژ حساب شهروندی ضریب تخفیف لحاظ نخواهد شد . مبلغ تعرفه با ضریب ۱ محاسبه خواهد شد.

خودروهایی که در هر دو محدوده ( طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا) تردد داشته باشند، تعرفه کدام طرح را باید بپردازند؟

در صورت تردد در هر دو محدوده تنها مبلغ تعرفه محدوده طرح ترافیک بر حسب ساعات تردد و معاینه فنی کسر منظور و از حساب شهروندی کسر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *